GAVELS
AGAINST PENS

The judiciary’s assault
on journalism in Russia and Turkey




Imprint

Publisher

Friedrich Naumann Foundation For Freedom
Truman-Haus

Karl-Marx-Stral3e 2

14482 Potsdam-Babelsberg

[@/freiheit.org
[fl/FriedrichNaumannsStiftungFreiheit
[]/FNFreiheit
@/stiftungfuerdiefreiheit

Author

Asuman Aranca - Journalist, T24, Turkey

Evin Baris Altintas - Journalist and MLSA Co-Director, Turkey

Anna Romashchenko, Journalist, Mass Media Defence Centre, Russia
Nate Schenkkan - Senior Director of Research for Freedom House
Gokger Tahincioglu - Journalist, T24, Turkey

Sibel Yukler - Journalist, Turkey

Roman Zholud, Journalist, Mass Media Defence Centre, Russia

Editorial
Media Freedom Worldwide
Globale Themes Division, Berlin

Contact

Telefon +49 30 220126-34
Telefax +49 30 690881-02
E-Mail  service@freiheit.org

Date
May 2023

Notes on using this publication

This publication is an information offer of the Friedrich Naumann Foundation for Freedom. It is avai-
lable free of charge and not intended for sale. It may not be used by parties or election workers for
the purpose of election advertising during election campaigns (federal, state or local government
elections, or European Parliament elections).

License
Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0)



CONTENT

Content

ABOUT THIS PUBLICATION AND ACKNOWLEDGEMENTS......cceiiieiirecreecreecrnncreecrencenncnnnes 4

T. INTRODUCTION.....oueeteeerecreeeeeeeeeeeeeeeeeeeaeeeeaeaeeeeseseseseseeeeseeeeseseesesssssssssssssssssssnssssssssnnnns 5
11.  Russia and Turkey: A pair of dice cast, a story still being written.......................... 5

2. SETTING A COURSE INTO AUTHORITARIANISM........cccciiiiiiiiiirireneeeneeeeeennnenenneensnnsssssnnes 8
2.1.  Russian media after 2000: The road to full capture. ..., 8
2.2. Media in Turkey after 2000: The road to full capture ..o, 10

3. NEVER SAY NO TO WAR......ccciiiiiiiiiiitiieeeeeeeeeeeeeeeeeasenssssssssssssssssssssssssssssssmsssssssssssssssssssnss 12
31.  War and censorship in Russia: Not a single word against the ‘special operation'.............. 12

3.2.  War and censorship in Turkey: Zero tolerance for critical reporting on security forces.... 13

CRIMES AGAINST THE STATE; THE STATE AGAINST JOURNALISTS .......ccccceeuuuneneee 16
41. How journalists in Russia were made into traitors and terroristS..............ococoooiiiin. 16
4.2.  The Cumhuriyet saga in Turkey: When courts decide editorial policy ...........cccccoooiiiinn. 17
INSULTING THE GODS .......ecceeircneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeseeesesessnsnsnssssssssssnnns 21
51.  'Big shots’ versus journalists in RUSSIA...........cooooiiiiiooeee e 21
5.2. 'Big shots’ versus journalists in TUIKEY .........coooiiiiiooeeee e 22
JUDICIAL HARASSMENT OF JOURNALISTS REPORTING ON CORRUPTION.............. 24
6.1.  Fabrication of evidence against journalists writing about corruption in Russia................ 24
6.2. Threat of financial ruin for journalists writing about corruption in Turkey .......................... 25

LIST OF ABBREVIATIONS ......ouiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinieinieeennnncecceeceeeeeesesssessssssssaeeeeeessssssssssssssssnns 28



4 ABOUT THIS PUBLICATION AND ACKNOWLEDGEMENTS

About this publication and acknowledgements

Defenses of independent journalists against authoritarian or
malign regimes remain weak across the world. Russia and
Turkey - united in not just the increasingly authoritarian way
they are ruled but also in their “in-betweenness” - have been
no exception in this regard.

Since the start of its occupation of Ukrainian territories in Fe-
bruary 2022, an even bleaker outlook prevails in Russia. At the
same time, officials in Turkey, which is on the verge of a histo-
ric election, have been showing hostility towards neighbors,
even threatening war against Greece on several occasions.

This publication, supported by the Friedrich Naumann Founda-
tion (FNF), is a joint product of two civil society organizations
- Journalists and Lawyers for Freedom of Expression (JAM),
recently founded in Berlin to offer legal and professional sup-
port to exiled journalists from Turkey, Russia and other regi-
ons, and Mass Media Defence Centre (MMDC), a civil society
organization working in the field of media rights protection and
the promotion of freedom of expression standards in Russia.

The trials examined here show the the tactics used by the aut-
horities to label and accuse journalists of terrorism or crimes
against the state. This publication is written in the hopes of
presenting a better picture of how the legislative processes
are used against independent media to encourage readers to
draw lessons in developing better legislation, as well as inter-
national mechanisms that protect journalists from abusive
justice systems.

The translator from the Russian and Turkish originals as well as
the first copy editor have been myself and | would like to thank
all of the writers, who have contributed to the publication.

Furthermore, as JAM and MMDC, we would like to thank:

Nate Schenkkan, the Senior Director of Research for Freedom
House, a long-time student of both countries, who has contri-
buted his expertise; journalists Roman Zholud and Anna Ro-
mashchenko, who were the writers on the Russian cases by
journalists, and journalists Gokger Tahincioglu, Sibel Yikler
and Asuman Aranca; Istanbul-based journalist Jennifer Hat-
tam for her meticulous copy editing and Belma Baddat, Peter
Chicon and Michaela Lissowsky of the FNF Berlin Team, who
have shown great support in preparing the publication.

Evin Baris Altintas

Journalist, JAM e V.
Istanbul, December 2022



1. Introduction

1.1. Russia and Turkey: A pair of dice cast,

a story still being written
by Nate Schenkkan - Senior Director of Research for
Freedom House

In global discussions, Russia and Turkey have become stand-
ins for autocracy, with Presidents Vladimir Putin and Recep
Tayyip Erdodan serving as evidence for “the age of the strong-
man”! But the repetition of this metonymy can obscure dif-
ferences. Turkey is more politically competitive and freer in
its media and civic space than Russia.? Even as over the last
15 years Erdo@an has seized the commanding heights of Tur-
key's media,® imprisoned civil society and opposition leaders,
and rammed through constitutional changes to establish a
super-presidential system centered on himself, the president
garners at best a plurality of support heading into the 2023
elections.* Many journalists® face harsh constraints on their
work and have been imprisoned or forced into exile.® Yet there
remains a robust press in the country, as independent journa-
lists create new media outlets or reinvent old ones, and civil
society organizations continue to operate even in the face of
harsh punishments.

Russia’s invasion of Ukraine in February 2022, on the other
hand, has shrunk Russia’s media and civic space even fur-
ther—a development that comes after many years in which
they were already only allowed to reach a narrow slice of the
country.” Opposition leaders Alexei Navalny, llya Yashin and
Vladimir Kara-Murza are all imprisoned. And unlike in Turkey,
there has never been a real multiparty period in Russia, nor
the development of democratic institutions. These differen-
ces matter for informed discussion of authoritarianism and
resistance to it. Even as Putin’s war in Ukraine shows the in-
competence and cruelty of the system he has built, there is no
significant opposition to his continued authority.

1 Among many others, see https://www.penguinrandomhouse.com/books/705318/the-
age-of-the-strongman-by-gideon-rachman/;%20https://www.washingtonpost.com/opi-
nions/global-opinions/erdogan-putin-and-the-strongman-ties-that-bind/2016/08/11/
ab0fe27a-5fdc-11e6-af8e-54aa2e849447_story.html# (accessed: 11.01.2023)

Both Russia and Turkey are rated «Not Free» in «Freedom in the World,» but on the
report’s 0-100 scale, Russia received a 19 in 2022 (https://freedomhouse.org/count-
ry/russia/freedom-world/2022), and Turkey received a 32 (https://freedomhouse.
org/country/turkey/freedom-world/2022) (accessed:11.01.2023). Those scores cover
through 31 December 2021—before Russia’s 2022 invasion of Ukraine and the ensuing
domestic crackdown. In Freedom on the Net 2022, which covered through 31 May 2022,
Russia scored 23 and Turkey 32.
https://www.reuters.com/investigates/special-report/turkey-erdogan-media/ (acces-
sed:11.01.2023)
https://www.swp-berlin.org/en/publication/post-2023-election-scenarios-in-turkey
(accessed: 11.01.2023)
https://twitter.com/jamesinturkey/status/1576286457781944322?s=20  (accessed:
11.01.2023)

https://niemanreports.org/articles/turkey-free-press-newsrooms/ (accessed: 11.01.2023)
https://carnegiemoscow.org/2009/02/03/media-manipulation-and-political-control-in-rus-
sia-pub-37199 ; https://www.indexoncensorship.org/2013/12/brief-history-russian-media/;
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2015/10/Stifling-the-Public-Sphere-Media-Ci-
vil-Society-Russia-Forum-NED.pdf; https://www.niemanlab.org/2016/07/paywalls-and-po-
litics-independent-russian-television-station-tv-rain-turns-to-subscriptions-as-its-future/;
https://www.niemanlab.org/2022/03/russia-blocks-tv-rain-its-last-independent-tv-channel-
and-tv-rain-airs-its-last-broadcast/ (all accessed:11.01.2023)

N

w

IS

(4]

N o

INTRODUCTION 5

What unites the two examples of Russia and Turkey is not that
they are equally authoritarian in outcomes, but that in both
cases the current leadership has rejected the lowest common
denominators of liberal democracy: free and fair elections,
mandatory systems of consultation with popular representati-
ves, protection from arbitrary action by the state, and equality
before the law. Putin and Erdogan’s disdain for democracy is
rooted in a shared worldview that has enabled close growing
collaboration despite extreme foreign policy disagreements
over the last decade. Through this disdain, both leaders are
driving their countries toward ruin—though one can hope in
Turkey’s case there remains an off-ramp.

The first plank of this shared worldview is distrust toward
the West and its purported values of liberalism. In this view,
the Western-dominated order is hypocritical and unfair. It ex-
cludes nations that should have a rightful place at the table,
and it asserts its own sphere of influence while refusing to re-
cognize appropriate spheres of influence for powers it deems
unworthy. This exclusion is built on racism and Islamopho-
bia, exposing the hollowness of the supposedly liberal West.
So-called universal human rights ignore fundamental cultural
differences and are an excuse to humiliate other powers for
non-compliance.

The second plank is a belief that the nation is under exis-
tential threat externally and internally. Putin and Erdogan
agree that external powers are collaborating with internal
forces—the opposition, religious and ethnic minorities—in at-
tempts to fracture their otherwise unified nations in order to
divide the state territorially. In the stories conveyed by the two
presidents and their propaganda apparatuses, this threat is
not new. In fact, it spans across generations, dating back to
the collapse of the Ottoman and Russian Empires, which only
came about because of traitors within colluding with enemies
abroad. In the present day, this threat takes the form of “color


https://www.penguinrandomhouse.com/books/705318/the-age-of-the-strongman-by-gideon-rachman/;%20https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/erdogan-putin-and-the-strongman-ties-that-bind/2016/08/11/ab0fe27a-5fdc-11e6-af8e-54aa2e849447_story.html
https://www.penguinrandomhouse.com/books/705318/the-age-of-the-strongman-by-gideon-rachman/;%20https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/erdogan-putin-and-the-strongman-ties-that-bind/2016/08/11/ab0fe27a-5fdc-11e6-af8e-54aa2e849447_story.html
https://www.penguinrandomhouse.com/books/705318/the-age-of-the-strongman-by-gideon-rachman/;%20https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/erdogan-putin-and-the-strongman-ties-that-bind/2016/08/11/ab0fe27a-5fdc-11e6-af8e-54aa2e849447_story.html
https://www.penguinrandomhouse.com/books/705318/the-age-of-the-strongman-by-gideon-rachman/;%20https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/erdogan-putin-and-the-strongman-ties-that-bind/2016/08/11/ab0fe27a-5fdc-11e6-af8e-54aa2e849447_story.html
https://freedomhouse.org/country/russia/freedom-world/2022
https://freedomhouse.org/country/russia/freedom-world/2022
https://freedomhouse.org/country/turkey/freedom-world/2022
https://freedomhouse.org/country/turkey/freedom-world/2022
https://www.reuters.com/investigates/special-report/turkey-erdogan-media/
https://www.swp-berlin.org/en/publication/post-2023-election-scenarios-in-turkey
https://twitter.com/jamesinturkey/status/1576286457781944322?s=20
https://niemanreports.org/articles/turkey-free-press-newsrooms/
https://carnegiemoscow.org/2009/02/03/media-manipulation-and-political-control-in-russia-pub-37199
https://carnegiemoscow.org/2009/02/03/media-manipulation-and-political-control-in-russia-pub-37199
https://www.indexoncensorship.org/2013/12/brief-history-russian-media/
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2015/10/Stifling-the-Public-Sphere-Media-Civil-Society-Russia-Forum-NED.pdf
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2015/10/Stifling-the-Public-Sphere-Media-Civil-Society-Russia-Forum-NED.pdf
https://www.niemanlab.org/2016/07/paywalls-and-politics-independent-russian-television-station-tv-rain-turns-to-subscriptions-as-its-future/
https://www.niemanlab.org/2016/07/paywalls-and-politics-independent-russian-television-station-tv-rain-turns-to-subscriptions-as-its-future/
https://www.niemanlab.org/2022/03/russia-blocks-tv-rain-its-last-independent-tv-channel-and-tv-rain-airs-its-last-broadcast/
https://www.niemanlab.org/2022/03/russia-blocks-tv-rain-its-last-independent-tv-channel-and-tv-rain-airs-its-last-broadcast/

6 INTRODUCTION

revolutions” pursued with the funding of nongovernmental or-
ganizations and the promotion of street protests. The fear of a
color revolution dominated post-Soviet authoritarian thinking
in the 2000s, but only rose to prominence in Turkey several
years after the Gezi Park protests of 2013 and especially af-
ter the 2016 coup attempt. At this point Turkey's government
chose to reinterpret these events through a new lens involving
foreign funding and external pressure.

The third plank is a belief that Western hegemony is collap-
sing, and from its collapse a new, multipolar world order
will be built. For Russia, which was only weakly vested if at
all in the post-Cold War order and never found a role for it-
self within transatlantic structures, building an alternate or-
der has been its top strategic priority since at least 2007, the
year of Putin’s famous Munich Security Conference speech.®
For Turkey, it has been more of a recent process to set itself
apart from “the West” despite its membership in NATO and
the EU-Turkey Customs Union. Erdodan’s belief in the collapse
of the failing West stems from the split over the Arab Spring
and especially the war in Syria. The failed transformation of
the Middle East appears to have left Erdogan embittered and
cynical about Western power, and more favorably disposed
toward ultranationalists within Turkey that have always dis-
trusted the Western alliance and preferred Russia. With the
benefit of hindsight, Erdodan appears a deeply opportunistic
leader, capable of pursuing multiethnic reconciliation within
Turkey when he thought it would be on his terms, yet pivoting
to ultranationalism when he decided it offered better hopes
for maintaining power.® But running through his opportunism
is a deep distrust of liberal values and a commitment above
all to his own unique indispensability.

The fourth plank is that the leaders themselves are the only
solutions. Both Putin and Erdogan are deeply convinced that
they are indispensable to their countries, and that the state’s
survival itself depends on them remaining at the center of
power.

The truth or falsity of these four planks—whether those who
believe them accurately understand the world—is not import-
ant. What matters is what they mean for how Russia and Tur-
key are ruled. Drawing from this shared worldview, both Putin
and Erdodan are convinced that liberal democracy itself is a
hypocritical and discredited system inextricable from the clo-
sing historical moment of Western hegemony. As that hege-
mony dissolves, they believe it is their unique role in history to
preserve the interests of their respective states—that the state
must stand superior to the demands of a particular process,
that they as leaders are uniquely inseparable from the state,
and that only by embodying the state can they rescue it from
internal and external crisis.

8 http://en kremlin.ru/events/president/transcripts/24034 (accessed:11.01.2023)
9 https://www.mei.edu/publications/can-erdogan-survive-without-kurdish-question
(accessed:11.01.2023)

The basic premises of liberal democracy, then, are unders-
tood as at best nuisances and at worst conspiracies against
the state itself, as embodied by its leader. A free press is not
a check on untrammeled power, it is a plot to undermine the
state. Civil society organizations that promote minority rights
are trying to divide the country; they work with international
funders not because of shared values, but because they are
joined in a global conspiracy. The law is not a set of principles
to be equally applied, it is a tool for the state to accomplish its
goals. This is an ideological commitment to crude authorita-
rianism, in which a single leader or small group must rule by
right, and any challenges to its power are illegitimate.

Authoritarianism is a terrible way to run a country. When one
leader becomes indistinguishable from the state he leads,
that leader’s preferences and fixations become substitutes
for the state’s interests. Without any mandated mechanism
for consultation, the leader’'s motivations, obsessions and
neuroses are elevated to the level of dogma. The quality of
information available to the leader withers as he dismisses
unfavorable news and promotes advisers who tell him what
he wants to hear. Professionalism and merit fall aside as cri-
teria for advancement, and corruption infects every layer of
the system.

Putin’s war in Ukraine is the example par excellence of the-
se problems. Responding to no demand from his inner circle,
much less from the public, the president has hurled his entire
country into a war that has displaced millions of Ukrainians
and killed thousands, while also destroying Russia’s future,
for no strategic advantage at all. At the time of writing, Pu-
tin's invasion is in tatters as Ukraine drives back the Russian
occupation in Kharkiv, Kherson and the Donbas. Russia’s mi-
litary mobilization in September 2022 has spurred hundreds
of thousands of men to flee the country. Unsurprisingly, the
loudest voices in Russia are those hunting for someone else
to blame as those closest to power seek to turn attention
away from this debacle. After more than 20 years supposedly
dedicated to restoring Russia’s power and status in the world,
Putin has tossed it all away on a delusion based on fantasy
versions of Ukraine and Russia.

ErdoJan has certainly not yet failed as badly as Putin. But the
difference is one of degree, not kind. Throughout a wildly tur-
bulent period of Turkish history—shaped by mass protests, a
coup attempt, state support for the insurgency in Syria, do-
zens of terrorist attacks by multiple groups, and the arrival
of millions of refugees—Erdodan has made every issue about
his own power. Most crucially, in 2015 when the Kurdish-led
Peoples’ Democratic Party (HDP) refused to support his plan
for a super-presidential system, Erdodan tossed aside peace
negotiations with the Kurdish movement, turned for support


http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts/24034
https://www.mei.edu/publications/can-erdogan-survive-without-kurdish-question

instead to the ultranationalist right he had once scorned, and
restarted Turkey’'s own civil war in its southeast region. He
has shown the same kind of unrelenting fixation in guiding
Turkey's economy according to his own logic—and in doing
so, wrecking it in exactly the way critics warned he would."
Just like Putin’s obsession with making Russia a great power
through his leadership has brought that country to the brink,
Erdogan’s conflation of himself and the state has left Turkey
weaker and more divided than it was when he began. The
equivalent of Putin's invasion is Erdogan’s economy, which he
has wrecked in exactly the way critics had been warning he
would for a decade.’ Worse is yet to come, as the consequen-
ces of Erdodan’s mistaken belief that the regional order will
fail also start to come home in the wake of Russia’s invasion
of Ukraine and the renewed spirit it has created of transatlan-
tic unity—absent Turkey.

The die is not yet cast in Turkey the way it is in Russia, though.
Even after 15 years of progressively increasing attacks on the
press, the judiciary, civil society, and the opposition, Turkey
retains deeply ingrained traditions of relatively independent
institutions, developed over more than 70 years of multiparty
democracy. At the peak of his power following the 2016 coup
attempt and the 2017 changes to the constitution, President
Erdogan still was not able to rig the 2019 municipal elections
in Istanbul and Ankara to prevent opposition candidates from
winning the mayoralties of the country’s two largest cities. Old
habits of democracy die hard, and they are not dead in Turkey.

In Gabriel Garcia Marquez's “The General in His Labyrinth,”
the novelist tells the story of the last days of the revolutionary
South American leader Simon Bolivar. Wracked with disease
and out of power, Bolivar struggles to assert himself as he did
in his youth. The novel lays out the frustrations and limitations
of a world-historical figure who can no longer bend the word
destiny to his desires. Putin and Erdogan remain in power, but
time looms over them. On the doorstep of their 70s, and each
with two decades of rule already behind them, both Erdodan
and Putin have gone from being young, energetic outsiders to
besieged defenders of the systems they built around themsel-
ves. Like Bolivar in Marquez's novel, they are trapped by and
cannot escape the realities they created. Transforming those
realities will rest with the peoples of Turkey and Russia.

10 https://www.wsj.com/articles/SB1000142405297020412420457715435347807124
4; https://www.chathamhouse.org/2016/03/erdogans-policies-are-undermining-tur-
kish-economy; https://foreignpolicy.com/2018/05/25/erdogan-is-a-mad-economist-
and-turkey-is-his-laboratory/ (all accessed: 11.01.2023)

https://www.wsj.com/articles/SB1000142405297020412420457715435347807124
4; https://www.chathamhouse.org/2016/03/erdogans-policies-are-undermining-tur-
kish-economy; https://foreignpolicy.com/2018/05/25/erdogan-is-a-mad-economist-
and-turkey-is-his-laboratory/ (all accessed:11.01.2023)

1

=y

INTRODUCTION 7


https://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204124204577154353478071244
https://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204124204577154353478071244
https://www.chathamhouse.org/2016/03/erdogans-policies-are-undermining-turkish-economy
https://www.chathamhouse.org/2016/03/erdogans-policies-are-undermining-turkish-economy
https://foreignpolicy.com/2018/05/25/erdogan-is-a-mad-economist-and-turkey-is-his-laboratory/
https://foreignpolicy.com/2018/05/25/erdogan-is-a-mad-economist-and-turkey-is-his-laboratory/
https://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204124204577154353478071244
https://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204124204577154353478071244
https://www.chathamhouse.org/2016/03/erdogans-policies-are-undermining-turkish-economy
https://www.chathamhouse.org/2016/03/erdogans-policies-are-undermining-turkish-economy
https://foreignpolicy.com/2018/05/25/erdogan-is-a-mad-economist-and-turkey-is-his-laboratory/
https://foreignpolicy.com/2018/05/25/erdogan-is-a-mad-economist-and-turkey-is-his-laboratory/

8 SETTING A COURSEINTO AUTHORITARIANISM

2. Setting a course into authoritarianism

2.1. Russian media after 2000:

The road to full capture
by Roman Zholud & Anna Romashchenko, Journalists,
Mass Media Defence Centre, Russia

At the start of the 21st century, journalism in Russia looked
poised for rapid development, with an array of private TV
channels, media holdings not owned by the government, and
a press representing a vast spectrum of different ideas. In-
stead, the most recent history of Russian media became the
story of the cleansing of the country’s information space.

Television

Television is the most predominant form of media in Russia,
and where the cleansing of media outlets started after Vladi-
mir Putin became president in 2000.

At that time, the country’s biggest private television station,
NTV, was part of Mediamost, a holding company owned by
businessman Vladimir Gusinsky. When he clashed horns with
the new president, NTV turned into the country’s main opposi-
tional TV station. Its management was able to bring together
a very strong team of journalists led by Evgeniy Kiselev, crea-
ting brilliant original projects.

Even then, criticizing the actions of those in power—and
particularly of the president—couldn’t remain without conse-
quences in Russia. What would later be called the “capture
of NTV” took place in 2001, when the government-owned
energy corporation Gazprom, previously a minority share-
holder in NTV, staged a takeover to become the majority
owner. With no regard for protests from journalists or the
public, Gazprom used something close to brute force to fire
Kiselev's team of journalists. Gusinsky, who had previously
left the country due to facing fraud charges, was forced to
sell his shares in Mediamost. The new executives gradually
started inserting censorship into NTV's broadcasts: sharp
political talk shows were shut down, and not only journalistic
investigations but also news hours disliked by those in pow-
er were taken off the air.

In 2002, most of Kiselev's journalistic team transferred to the
TV-6 station, which belonged to yet another legendary olig-
arch, Boris Berezovski. By that time, Berezovski's relations
with Vladimir Putin had also become strained, and TV-6 too
was shortly thereafter shut down. The reason for the closure
was—on paper—the station’s debt.

In 2003, Kiselev and his colleagues attempted once again to
revive their broadcast under the new brand of the TVS net-
work, but this project came to an end before even one year
had passed. Its frequency was replaced by the government-
owned Sport station.

At the time it occurred, the state capture of NTV was a major
social and political scandal, while the capitulation of the other
television networks to the Kremlin occurred in a less conspi-
cuous manner.

An example of this process can be seen with the network
REN-TV, which stood alongside the old NTV in terms of its
oppositional stance in the early 2000s, but slowly lost its in-
dependence. The deciding moment was likewise the purcha-
se of the network, in this case by the National Media Group
(NMG) in 2008. NMG Holding was founded that same vyear,
using funding from businesses controlled by the government.
Later, the government-owned corporation Rostelecom came
into possession of 71 percent of NMG'’s shares. Content on
REN-TV, which previously included documentaries on such
topics as the murder of journalist Anna Politkovskaya, the
terrorist attack in Beslan or the issue of hazing in the milita-
ry, changed under the new management. The network first
began airing a higher number of entertainment programs,
while international and national news reports took on a more
pro-government tone. Later, its broadcasts came to be filled
with pseudo-documentary programs promoting anti-science,
anti-history and conspiracy theories.

Another network that changed dramatically after becoming
part of the NMG group was Channel 5. A majority of its staff
were fired after the ownership change in 2008 and a majority
of its programs taken off the air, as the network’s policy beca-
me unabashedly servile to government authorities.

Today known solely as the home of “Comedy Club” and its
many comedic spinoffs, the Russian television channel TNT
up until 2002 employed many former NTV journalists and
broadcast several news shows and even analytical programs.
But all programs which touched upon social and political is-
sues were taken off the air within a year after the station’s
acquisition by Gazprom.

In the early 2000s, even a station which had 51 percent of
its shares owned by the government— Channel 1, then called
ORT-National Russian Broadcasting Television—criticized
the actions of Russian authorities during the Second Che-
chen War (1999-2009). However, precisely because of that
criticism, the network’s remaining shares—at the time con-
trolled by Boris Berezovski—were bought by Roman Abramo-
vic, an oligarch loyal to the Kremlin. After the sale, criticism
of government authorities disappeared swiftly from ORT's
programming. The government subsequently decreased its
direct shares in the channel to 34 percent, but the remaining
shares still belong to government-owned corporations or to
those known for their close ties to the authorities (such as
VTB Bank, Sogaz, NMG and others).

But bringing private television to heel was not the only strate-
gy Russian authorities implemented in the 2000s. At the same



time, they were also actively developing state-owned television.

In addition to Rossiya (later Rossiya 1), other TV channels
started to emerge on the foundation of the all-Russia state te-
levision and radio company. Among them was the 24-hour in-
formational television network Vesti (created in 2006), which
was later renamed Rossiya 24. In 2005, the Zvezda station
started its broadcast, becoming the official mass media out-
let of Russia’s Ministry of Defense.

Another station that played a role in this process was Russia
Today (later renamed RT), set up in 2005. Its main audience
was outside of Russia’s borders, but RT's management also
started creating and spreading content in Russian for the do-
mestic population. Outside of their work at RT, the station’s
employees also participated in creating content for REN-TV
and Channel 5.

As a result, the Kremlin had practically all television networks
that broadcast on social and political issues in Russia under
its control by the year 2010. Government propaganda acqui-
red the maximum possible space, and any information that
contradicted it found no place on television.

The only successful opposition channel to emerge was TV
Dozhd, founded in 2006. In comparison with the leading Rus-
sian networks, it had a smaller number of viewers, as it wasn't
part of the free-of-charge federal stations that broadcast
across the country. Dozhd broadcasts were carried out via
paid satellite and cable television platforms. In 2012 and 2013
the network joined tenders to earn federal network status, but
was unsuccessful.

In 2014, Dozhd conducted a public survey asking participants
whether it would have been worth giving up Leningrad to save
hundreds of thousands of lives during the siege of the city in
World War Il. This caused a public outrage. Facing pressure
from the authorities, almost all cable and satellite providers
excluded Dozhd from their platforms following this incident.
The network was left with only one way to spread its content,
which was paid subscriptions to its website. In early March
2022, Dozhd was blocked by Roskomnadzor (the Russian go-
vernment agency responsible for monitoring and controlling
the mass media) as part of its censorship related to war bro-
adcasts. Members of Dozhd's editorial team left Russia and
are currently continuing their work outside the country.

Print and online media

A parallel process of dissolving other forms of private media
unfolded in a similar fashion after the year 2000. It is worth
noting that most government publications (for example Ross-
iyskaya Gazeta) had a relatively low popularity among the pu-
blic, which made it important for the authorities to establish
control over private media outlets.

The authorities made it clear to the country’s media holdings
that it was not in the least desirable for them to have indepen-
dent—let alone oppositional—journalism projects of a large
scale. Some publications, particularly popular ones such as

SETTING A COURSE INTO AUTHORITARIANISM 9

Komsomolskaya Pravda and Argumenty i fakty, turned to
pro-government coverage. The newspaper Izvestiya, which
had become part of NMG in 2008, also lost its independence.
Specially appointed commissioners from the Administrative
Directorate of the President of the Russian Federation moni-
tored these publications to ensure that their course stayed
“politically correct.”

Even those publications that wanted to keep a more indepen-
dent position gave in under the pressure: they changed their
executive management and editorial teams, and sold shares
in their companies to new owners. Changes were made to
their editorial policies so these media outlets became more
loyal to the ruling authorities.

Print and internet media in the “aughts” were significantly be-
hind television in terms of audience sizes. This may be why
the authorities only began to establish tight control over this
segment of Russian media in the 2010s, when the audience of
online publications started to grow rapidly.

In March 2014, the Lenta.ru news website—at the time the
most popular online media outlet on the Russian-speaking in-
ternet—published an interview with a member of the Ukrainian
organization Right Sector. This group was subsequently out-
lawed and designated as a terrorist organization in December
2014. But even though the interview was published before this
designation occurred, Lenta.ru received a warning from Ros-
komnadzor over it, resulting in the site’s editor-in-chief Galina
Timchenko being sacked by Lenta.ru's owner, businessman
Alexandr Mamut. More than 50 employees of the website left
the outlet along with Timchenko. After their departure, the
publication changed its concept; critical independent content
disappeared from the website and, according to the remai-
ning employees, publication bans were introduced on certain
subjects. Timchenko and the other ex-Lenta.ru employees
went on to establish the independent online news publication
Meduza, registered in Latvia.

In 2014 and 2015, another online publication, RBK, started to
break records among local websites in terms of online visi-
tors. Its editorial team, under the management of Elisabeth
Osetinskaya, published investigations into members of Vladi-
mir Putin’'s family, government spending on the Syrian war,
and participation of the Russian army in the Donbass conflict.
It later shed light on a scandal related to the Panama Papers.
All of this occurred to the dismay of the Kremlin. In 2016, poli-
ce searches took place in the companies of RBK owner Mik-
hali Prokhorov. As a result, Osetinskaya and about 20 other
journalists left RBK, and Prokhorov sold his shares in the out-
let. After this incident, no further investigations regarding the
activities of Russia'’s rulers were published by RBK.

In 2019, 12 journalists employed in the political section of the
newspaper Kommersant walked out in an act of protest after
the firing of Gleb Cherkaskov, the deputy editor in chief of the
publication. His dismissal had occurred after the newspaper
printed a comment about the possible departure of Valentina
Matvienko from the post of head of the Federation Council,
the upper chamber of the Russian parliament.



10 SETTING A COURSE INTO AUTHORITARIANISM

In the spring of 2020, the newspaper Vedomosti was sold to
new owners connected with the ruling elite, who were quick to
fire the publication’s management. The newly appointed edi-
tor in chief swiftly introduced topics on which its remaining
staff were forbidden from reporting, resulting in a mass exo-
dus of journalists from the publication.

Smaller new publications picked up the falling banners of old
media giants. In addition to Meduza, others worth mentioning
include The Insider, Proekt and Vazhniye Istorii. For the most
part, only two independent publications from the 1990s were
able to withstand pressure from the ruling elite: Novaya Ga-
zeta and radio station Ekho Moskvy. However, in 2022 those
two also fell victim to censorship and were shut down by the
government.

2.1. Media in Turkey after 2000:

The road to full capture
by Evin Baris Altintas - Journalist and
MLSA Co-Director, Turkey

The date of 14 April 2001 has proved to be a fateful one for
independent and diverse journalism in Turkey as well as in
Russia. Just hours after Russia’s largest private television sta-
tion NTV was raided by police in that country, Turkey’s newly
appointed economic chief Kemal Dervis announced the first
steps of his plan to extricate the nation from a deep financial
crisis.

Dervig's economic program indeed helped pull Turkey out of
a very deep banking crisis, but one of the institutions that it
relied on extensively to recoup the debts of sunken banks on
behalf of the taxpayers would soon be remorselessly exploi-
ted to finalize capture of the media in Turkey.

To explain how this happened requires taking a step back—
and an acknowledgement that Turkey was never a rose gar-
den in terms of media freedoms. Since the start of an econo-
mic liberalization process in the 1980s, Turkish media have
always been in the hands of corporate holdings, and reported
in line with their owners’ economic interests. However, the-
re was a vast ideological diversity in terms of media outlets
compared with today, when it is not uncommon for every ma-
jor media outlet to run the same headline for their front page
story. With the exception of a few independent outlets and a
few news stations, Turkish President Recep Tayyip Erdodan
has secured full power over the media scene.

Prior to coming to power in 2002, Erdogan’s Justice and
Development Party (AKP) and its ideological ancestors had
suffered a lot at the hands of the media. The conglomerates
running Turkey's media outlets had so much influence over
incumbent governments and public opinion that they could
shape politics and policy decisions. In fact, the pre-2000s
media played a major role in the country’s unarmed military
intervention of 28 February 1997, during which an Islamist go-
vernment was forced to resign.

Soon after its electoral victory in 2002, the AKP made it a
priority to win over media tycoons, or to seize their outlets
and hand them over to the ruling party’s cronies. One insti-
tution that was crucial to this endeavor was the Saving De-
posits Insurance Fund (TMSF), which had been instrumental
in collecting debts from bankrupt banks—whose owners also
controlled media outlets—following the 2001 economic crisis.

Starting in 2002, the TMSF began to confiscate the media
outlets owned by three families—the Uzan, Bilgin and Guku-
rova groups—representing almost 75 percent of the country’s
national media including news channels, newspapers, TV and
radio stations, and magazines.

First in line was the Star Group of the Uzan family, whose
imarbank had allegedly swindled hundreds of depositors out of
millions of lira prior to 2001.This group including Turkey’s first
private television channel, Star TV, was seized in 2004. Anot-
her milestone was the seizure of the Bilgin family’s Sabah—-ATV
group in 2007. In 2013, the media holding owned by the Cuku-
rova Group—which included the widely watched Show TV and
SKY 360 news stations—was taken over by TMSF, only to be
resold to the pro-government Ciner Group later on.

The fourth powerful media group at the time was the Dogan
Group, owner of the widely selling Hirriyet newspaper as well
as many other mainstream media and television channels. In
20009, it was threatened with an astronomical tax fine; under
ongoing pressure, it later agreed to sell its remaining media
holdings to the government-friendly Demiréren family.

The result of all this was that by late 2009, Turkey's most-vie-
wed television stations and widely read newspapers were
essentially under the control of the government. At the time,
the government also had another powerful arm of its propa-
ganda machine: the Feza Media Group, owned by the AKP's
then-ally Gilen Group, which had under its control the Zaman
newspaper in addition to several magazines and religious pu-
blications. As the AKP—Giilen alliance began to shatter, these
publications were also confiscated by the government prior to
the 15 July 2016 coup attempt, which members of the Gllen
religious organization were accused of orchestrating.

Other Islamist-minded newspapers, such as Yeni Safak and
Akit, would also thrive during this era. State funding flew into
these smaller media outlets as well as the newly acquired ones.

The new media elite was also allowed to make use of loans
provided by state banks at insignificant interest rates through
public tenders whose transparency was questionable. To this
day, many questions remain as to how much of this debt was
paid back, if any. The result was that one media group could
circulate between different businessmen who all needed to
remain in the good graces of Erdodan, thus ensuring favorab-
le coverage of the government.

Despite all this, Erdogan found it hard to fully trust his busi-
ness allies, and appointed media commissioners to represent
the government'’s interests. Sometimes his intervention was



even more direct. In one case that became public, Erdodan
called Fatih Sarag, the deputy chairman of Ciner Media (ow-
ner of Habertlrk TV), to personally chastise him for running
a news ticker with a quote from Nationalist Movement Party
(MHP) leader Devlet Bahgeli, then a political rival. During this
phone conversation, Erdogan ordered Habertlrk to cut the
feed. (The MHP and Bahgeli have since become vital coalition
partners to Erdogan and the AKP)

Following the 2016 coup attempt, a massive purge began in
Turkey of public-sector employees, universities—and the me-
dia. Under the state of emergency regime put in place after
the failed coup, 16 television channels, 23 radio stations, 45
daily newspapers, 15 magazines and 29 publishing houses
were shut down through an emergency decree issued by
President Erdogan. Hundreds of journalists were imprisoned
on charges of terrorism, crimes against the state, or aiding
and abetting the coup plotters and tried in the absence of any
solid evidence beyond their place of employment, their news
reports or their tweets. Many spent years in prison.

The Dogdan group, which the AKP had found hardest to take
over, was finally sold to an Erdogan crony, Yildirim Demirdren,
in 2017, on the same day the government first detained busi-
nessman and civil society philanthropist Osman Kavala. (The
sale was not publicly announced until 2018.)

Full capture of the media may have helped Turkey's govern-
ment drown out critical news about its deeds among the
general public, but it hasn't stopped the country’s journalists
from reporting inconvenient stories. Further measures conti-
nue to be taken to try and stamp this out.

In the six years following the coup attempt, tougher legislation
has been passed to crack down on the remaining alternative
and Kurdish media. In 2018, Turkey transitioned to a presi-
dential system that gave Erdogan sweeping powers. Internet
legislation adopted after this change forces social media plat-
forms to appoint representatives to Turkey, while new directi-
ves have given the media watchdog Supreme Board of Radio
and Television (RTUK) the right to demand “broadcasting li-
censes” from international online media. A new law on “dis-
information” now threatens journalists—and other individual
citizens—with up to three years in prison for disseminating
news reports outside the government narrative. Approxima-
tely 400 journalists were tried between 2016 and 2020, with
many convicted; new trials, particularly targeting the Kurdish
media, are launched every day. Critical newspapers are de-
nied public advertising, and their journalists refused press
cards; if they turn to foreign funds to survive, they are demon-
ized by pro-government media.

SETTING A COURSE INTO AUTHORITARIANISM 11



12 NEVER SAY NO TO WAR

3. Never say no to war

3.1. War and censorship in Russia:
Not a single word against
the ‘special operation’
by Roman Zholud & Anna Romashchenko, Journalists,
Mass Media Defence Centre, Russia

From the moment on 24 February 2022 that Russia launched
a war into Ukrainian territory—or, as the Kremlin put it, began a
so-called “special military operation’—a complete media cen-
sorship went into force.

According to figures from the NGO Roskomsvoboda, between
24 February and 5 May 2022, more than 3,000 sites were sub-
ject to censorship related to reporting on the war. (It is im-
portant to note that these figures do not include access bans
that were issued on the basis of other reasons.) In particular,
all of the major independent media websites—Meduza, Ekho
Moskvy, 7x7, Cobesedenik, Dozhd and others—were blocked
at this time. Currently, access to these websites in Russia is
only possibly with the help of VPN services. Some media out-
lets have stopped their activities altogether. In addition, the
activities of Meta, the parent company of Facebook and Insta-
gram, were declared extremist and banned in Russia.

Together with these developments, the ruling authorities also
seriously and strategically tightened legislation already in pla-
ce. On 4 March new articles went into force in Russia’'s Code
of Administrative Offenses (CAQ) and Criminal Code (CCRF)
that criminalized “discrediting the use of the Armed Forces
of the Russian Federation” (CAQ Article 20.3 and CCRF Ar-
ticle 280) and knowingly spreading false information on the
actions of the armed forces (CCRF Article 207.3).

According to the position of the Ministry of Justice of the
Russian Federation, a “fake” claim about the army is any fal-
se statement about facts, and “discrediting” the army is ex-
pressing any “negative opinion” about its actions. It says “di-
scredit” should be understood as “deliberate actions aimed
at undermining confidence in state authorities, belittling their
authority.”

Adoption of the new legislation meant that it is now prohibi-
ted to spread factual information about the war that Russian
authorities have not admitted is true; expressing views about
military operations and events counter to the official line is
also banned.

One of the first journalists to face a criminal case under Ar-
ticle 207.3 (“spreading false news about the actions of the ar-
med forces of the Russian Federation on external territory”)
was Andrey Soldatov, the founder of Agenta.Ru. The case was
initiated by the Main Investigation Department of the Inves-
tigative Committee of the Russian Federation on 17 March
2022 based on statements the journalist made on the pro-
gram “Popular Politics.”

During that program, Soldatov had said the following: “The
role of the political element, and thus the special forces, is of
utmost importance. This is the only explanation for the fact
that units that are completely not trained for such fights are
currently participating in ongoing battles. All those pictures
showing burned columns of military vehicles of the National
Guard. We all know perfectly well from our own experience
that the goal of the National Guard is to beat up protesters
and not participate in fighting that involves tanks. Still, they
are throwing them into the battlefield, and the reason for this
is clear: because for the people who plan the operation, owing
to political motives, this is not a military operation but it is
something like a police operation. Once we take care of the
gangs, all will be calm and quiet and everyone will welcome
the Russian forces.”

It was the use of the phrase “burned columns” that, according
to the investigators, constituted fake news about the use of
Russia's armed forces. According to prosecutors, Soldatoy,
knowingly and “motivated by political hatred” toward the ruling
authorities and the military, spread disinformation to a large
number of people about the activities of the armed forces.

Soldatov himself had already left Russia in 2020, but during
the investigation phase of the case, his bank accounts were
frozen and his automobile seized.

Similarly, the editor in chief of the publication Fortanga.org,
Isabella Evloeva from the Ingushetia region, was also subject
to an investigation on charges of disseminating allegedly false
information about the actions of the military. She became the
defendant in three criminal cases launched under CCRF 207.3.

The first case against Evloeva was launched in March 2022
based on her statement about the symbol “Z,” which she cal-
led “the synonym of aggression, death, pain and manipulation
without conscience.” The second case against the journalist
was launched in April 2022 for her comments regarding the
killings of civilians in the Ukrainian city of Bucha. The third
case against her was a report filed by the administration of
the Federal Security Services (FSB) in Ingushetia claiming
that false information was detected on Fortanga’'s Telegram
channel. On the day the FSB report was made, news reports
about losses among the Russian army and about an explo-
sion at the Kremenchuk shopping mall in Ukraine had been
posted on the channel.

As aresult of these prosecutions, Evloeva had to leave Russia.
Her relatives who stayed in Ingushetia had their homes sear-
ched by police, were summoned to the police department to
be interrogated and were subject to different forms of pres-
sure to try and prevent Evloeva from writing.

Another journalist persecuted for spreading information ab-
out the war was the editor in chief of the New Focus magazi-
ne, Mikhail Afanesyev from Abakan in the Khakassia Republic.



The case against him was launched 13 April 2022 based on
“fake news” found in a New Focus news report about 11 em-
ployees of OMON (a special police force that is part of the
National Guard) who refused to go fight in Ukraine. According
to prosecutors, the article contained unreliable information
about the number of National Guard members who were kil-
led, injured or went missing, as well as about their inadequate
material compensation and the poor management of their
transportation from Khakassia to Ukrainian territory.

Following the launch of the case against Afanasyev, police se-
arched the apartments of the journalist and of his mother, sei-
zing documents, technical equipment (including a computer)
and digital media files. On 15 April, Afanasyev was taken into
police custody and later arrested. As of the publication date
of this report, he remains in detention, facing up to 10 years in
prison under Article 207.3.

3.2. War and censorship in Turkey:
Zero tolerance for critical reporting

on Security forces
by Sibel Yikler - Journalist, Turkey

The dismal state of press freedom in Turkey is well known. As
of 2022, the country was still the sixth-largest jailer of journa-
lists in the world.

In almost all of these cases, those who are asked to account
for their news reports before the courts are not considered
journalists by the country’s powerful president Recep Tayyip
Erdogan and his Justice and Development Party (AKP) go-
vernment; rather, they are deemed “terrorists.”

Terror-related accusations comprised 38 percent of all accu-
sations leveled against the defendants in a total of 210 free
speech trials against journalists, activists and lawyers from
1 September 2021 to 20 July 2022, according to Media and
Law Studies Association’s (MLSA) legal monitoring data. In
almost all of these cases, the only evidence put forth against
the defendants was related to their work and consisted of
tweets, news reports or statements.

Turkey's judiciary, which is clearly subject to strong govern-
ment influence through the Council of Judges and Prosecut-
ors (HSK) system, has shown particular “sensitivity” to repor-
ting and statements about the operations of the country’s
military.

Reporting on attacks inside Turkey

An instructive example of how press freedom is treated in Tur-
key is provided by the government’s response after a recent
terror attack in Istanbul. On 13 November 2022, six people
were killed in a bombing carried out in one of the busiest parts
of the city, on Istiklal Avenue. As journalists scrambled to ac-
cess information in the wake of the attack, mechanisms of
censorship introduced as part of the Law on Disinformation
adopted 13 October 2022 were immediately put to work.

NEVER SAY NO TO WAR 13

A few hours after the attack, the Supreme Board of Radio and
Television (RTUK)—which oversees broadcasts on television
and radio as well as streaming news websites and online plat-
forms—issued a gag order on the bomb attack. Instantly, live
broadcasts from the site of the attack were cut off, creating a
major obstacle to the people’s right to information. This was
followed by the throttling (slowing down internet traffic by nar-
rowing bandwidth) of social media platforms, which lasted
more than 10 hours. The ability to do this had been bestowed
to the Information Technology and Communications Council
(BTK) by the disinformation law, and the government agency
indeed owned up to the throttling in a statement. Observers
took this as a sign of how the law will be used in the days to
come.

Following the institution of a gag order and an access ban, the
Istanbul Chief Prosecutor’s Office announced that individuals
posting “negative news” about the bombing would be prose-
cuted. All of these developments happened under a cloak of
censorship, blockages and threats that kept journalists from
being able to raise any questions that would illuminate the si-
tuation.

Detained for protesting war

While RTUK and BTK put up a smokescreen around the
istiklal bombing, a government narrative was put forth that
linked the attack to the Kurdistan Workers Party (PKK), consi-
dered an outlawed terrorist group, and its Syrian affiliate the
Democratic Union Party (PYD). Shortly after the attack, Tur-
key announced that Turkish Armed Forces (TSK) fighter jets
were bombing PKK targets in the northern parts of Irag and
Syria in the early hours of 20 November as part of the milita-
ry’s Claw-Lock Operation.

Turkey’'s border towns subsequently became targets of
strikes. Rockets fired from Syria toward the border town of
Karkamis on 21 November killed five people, including a 5-ye-
ar-old, according to the Ministry of Interior.

On the same day, a large number of people who took to the
streets in Istanbul, Ankara, Van and Diyarbakir provinces to
show their stance against war—both outside the country’s
borders and the strikes that targeted Turkey’s own cities—en-
countered police intervention. At least 40 were detained for
exercising their right to protest.

Not a war but an ‘Olive Branch’

According to data from Turkey’s Defense Ministry, a large
number of operations have been carried out in the north of
Syria, particularly in regions under Kurdish control. Their fre-
guency and intensity has increased over the past few years as
part of Operation Euphrates Shield launched in 2016.

One such military operation took place 20 January 2018,
when the Turkish army launched an insurgency into the Afrin
enclave of northern Syria as part of an operation it called “Oli-
ve Branch,” citing “counter-terrorism” and “border-area secu-
rity” as its reasons.



14 NEVER SAY NO TO WAR

Many civilians were killed during operation “Olive Branch” and
thousands were displaced. There were civilian deaths inside
Turkey as well, following rocket strikes across the border. De-
spite these casualties, Turkish officials asked newspapers
and TV channels to avoid using the word “war” when covering
the developments, and instead to refer to the operation and its
aftermath by its military name of “Olive Branch.” Most outlets
complied.

Those journalists and civilians who did share news or posts
that were critical of the operation paid a price. Within 10 days
following the start of the operation, 311 people were detained.
Fifteen of them were arrested and remained behind bars for
several months, until the day of their first hearing.

No to ‘no to war’

Though no new legislation was adopted, saying no to war, or
reporting on the dead and wounded were also banned—and
not in a de facto manner. Starting with the Istanbul Governor’s
office, for example, many Governorships released decrees
against using the slogan “no to war” within the boundaries
of their provinces. The decrees were grounded on the argu-
ment that the use of this phrase “might cause public outrage
in such a sensitive period, might agitate conscientious and
humane values and threaten social domestic peace.”

Lawsuits against journalists reporting on those who call
for peace

During this period, at least 10 journalists were accused of “ter-
ror propaganda” in relation to their reports on Turkish military
operations in Syria.

One of these journalists was Bursa Muhalif newspaper editor
Ozan Kaplanoglu, who was sentenced to one year, 10 months
and 15 days in prison for using the headline “We're on the side
of peace, not war” in covering a press release critical of the
operation.

From ‘conducting propaganda’ to ‘denigrating the Turkish
nation’

Another lawsuit was filed against Arti TV's Ankara represen-
tative Sibel Hirtas and freelance journalist Hayri Demir, who
had both tweeted in criticism of Operation Olive Branch. The-
se tweets became the grounds for accusations of “inciting the
public to hatred and hostility” and “conducting propaganda for
a terror organization via mass media,” charges punishable by
up to 10.5 years in prison for the two offenses.

The trial of Hirtas and Demir lasted for 12 hearings. In the final
hearing, the Ankara 15th High Criminal Court ruled to suspend
the investigation into the incitement and propaganda accusa-
tions, but found that the journalists’ criticism might constitute
a crime under Article 301 of the Turkish Criminal Code (TCK),
which outlaws “denigrating the Turkish nation, the Republic of
Turkey and the State's agencies and organs.” As a result, the
court asked for permission from the Justice Ministry to launch
an Article 301 investigation into the two journalists.

Sued over a quote

Another lawsuit regarding the Olive Branch operation was
launched against journalist Ahmet Kanbal, who had shared an
interview he conducted with Sener Levent, the editor in chief
of the Afrika newspaper, which is based in northern Cyprus.

Kanbal was accused of “repeated acts of terrorist propagan-
da” for sharing his interview in a 31-tweet Twitter thread with
the prosecutor demanding up to nine years in prison for the
journalist. The headline of the interview was “Sener Levent:
Conquest to them, occupation for me.”

Surprisingly, the prosecutor said in his opinion that the social
media posts did not constitute evidence of a crime, and inste-
ad fell under the scope of freedom of expression, demanding
Kanbal's acquittal. In the end, Kanbal was acquitted in the
case heard by the izmir 2nd High Criminal Court.

Targeted for reporting on torture and violations of the
right to life

Many journalists were also targeted with legal actions—and,
often, outright arrests and imprisonment—for reporting on in-
humane treatment of civilians at the hands of Turkish security
forces and grave violations of the right to life.

In October 2020 four journalists from the Kurdish-focused
Mesopotamia News Agency (MA) and JinNews Agency
were arrested for reporting on the torture of two Kurdish
civilians from a village in Van. The two men, Servet Turgut
and Osman Siban, had been detained, severely beaten and
then pushed out of an airborne gendarmerie helicopter. Tur-
gut died in a hospital, while Siban survived after spending
some time in a coma. Parliamentary deputy Ahmet Sik, a
former journalist himself, had also issued a detailed report
on the torture of the Van villagers. The four journalists from
MA and JinNews were kept in prison for six months until
their first hearing on 2 April 2021 on charges of “members-
hip in a terrorist organization,” an accusation of which they
were all later acquitted.

Around the same time, journalist Dinar Karatas was arrested
26 November 2020 on charges of “membership in a terrorist
organization” for a news report which detailed alleged human-
rights violations and mistreatment of civilians during military
operations being conducted by security forces in Sogukpinar
village, located in the Tutak district of the eastern province of
Agri. Karatas's report had included claims of murders of civi-
lians as well as torture.

The journalist, who was facing five to 10 years in prison, was
eventually acquitted during the trial heard by the Erzurum 3rd
High Criminal Court. In one of the most striking arguments in
his defense, Karatas said: “My news report was based on hos-
pital records that had clearly established torture and should
have been grounds for an investigation into the security for-
ces. Instead, | am here on trial.”



Tried for photographing a murder in broad daylight

One of the most well-known and shocking cases against a
journalist who brought to light brutal crimes committed by
law-enforcement officers is that of Abdurrahman Gok. He
photographed the last moments of Kemal Kurkut, a 21-year-
old university student who was participating in Newroz cele-
brations in Diyarbakir when he was killed in broad daylight by
bullets from a police gun.

The circumstances of his death became publicly known
through Gok's photographs, which showed the events frame-
by-frame as a half-naked Kurkut ran through the Newroz fair-
grounds and was shot dead by the police.

In its first announcement about the killing, the Diyarbakir
Police Department claimed that a “suicide bomber” had been
eliminated during the Newroz festival. Although a few other
journalists had photographed Kurkut's killing, all of them had
been detained and forced to hand over their digital materials.
Only Gok was able to save the photos he took by rapidly trans-
ferring them from his camera to a separate memory card.

Gok was put on trial for filming the horrendous police shoo-
ting. His home was raided dozens of times and he faced three
investigations, two of which turned into court cases. The jour-
nalist faced 25 years in prison on charges of membership in
and making propaganda for a terrorist organization. He was
eventually acquitted of the “membership” charges, but was
given a sentence of 1 year, six months and 22 days in prison
for making “propaganda for a terrorist organization” due to
sharing photos on his social media that he had taken as a war
correspondent in Syria in 2014.

Meanwhile, the police officer who allegedly shot and killed
Kurkut was acquitted in the trial where he faced charges of
“killing with possible intent,” the latest addition in a long list of
police murders awarded with impunity.

It is clear that reporting on war, violence and crimes carried
out by security forces or law enforcement has grave conse-
guences for Turkey’s journalists. But many continue to do so
despite the high potential price.

NEVER SAY NO TO WAR 15



16 CRIMES AGAINST THE STATE; THE STATE AGAINST JOURNALISTS

4. Crimes against the state;
the state against journalists

4.1. How journalists in Russia were made

into traitors and terrorists
by Roman Zholud & Anna Romashchenko, Journalists,
Mass Media Defence Centre, Russia

Accusations that involve crimes against the state are among the
harshest that can be made. In contemporary Russia, they have
become an instrument for punishing incompliant journalists.
The lengthy detention times, secrecy and gag orders on both the
investigation and the court proceedings often involved in such
accusations have proven very useful in repressing journalism.

The case against Ivan Safronov: The war ‘secret’ that
wasn't

A former journalist at the publications Kommersant and Ve-
domosti, lvan Safronov had been working since May 2020 as
the information policy adviser to Dmitry Rogozin, the general
director of the state corporation Rokosmos. Later than same
year, a case of “high treason against the state” was launched
against him under RFCC Article 275. The prosecutors main-
tain that Safronov was recruited by representatives of the
Czech special forces and passed them secret information in
2017 regarding the military-technical cooperation between
Russia and African countries as well the actions of Russia's
armed forces in Western Asia and the Middle East.

The investigation in this criminal case went on for two years,
during which Safronov was kept behind bars at the Lefortovo
detention center.

During the preliminary investigation phase, a great deal of
pressure was exerted on his lawyers, including the arrest of
one of them—Ivan Pavlov, head of the rights collective Team
29—in April 2021. Pavlov was accused of disclosing data from
the preliminary investigation into Safronov under RFCC Artic-
le 310. The investigators alleged that Pavlov had given journa-
lists a copy of the decision to bring Safronov in to testify and
told them about a secret witness in the case. In September
2021, Pavlov announced that he could no longer work as a la-
wyer, and moved out of Russia to Georgia. In March 2022, the
Saint Petersburg Chamber of Lawyers suspended Pavlov's
lawyer’s license.

In addition, the website of Team 29 was blocked in 2021 at
the demand of the General Prosecutor’s Office, which claimed
Team 29 was actually the Czech-registered NGO Spolecnost
Svobody Informace, which Russia had included on its list of
“undesirable organizations.” The official reason given for the
blocking was that the site was disseminating materials of an
undesirable organization. Following this ban, Team 29 deci-
ded to shut down its website and deleted all of its media pro-
jects and publications archive.

In March 2022, the General Prosecutor’s Office sent the crimi-
nal case against Safronov to a court. In the information state-
ment published on its official website, the prosecutor’s office
maintained that the investigation had “established and docu-
mented facts about a lengthy period—from 2015 to 2019—du-
ring which secret and top-secret information was obtained and
collected by Safronov, including information regarding milita-
ry-technical cooperation between Russia and states that are
members of the Collective Security Treaty Organization, as well
as the countries of the Middle East, Africa and the Balkan Pen-
insula.” According to the General Prosecutor’s Office, Safronov
had “systematically passed on the collected information to re-
presentatives of foreign intelligence agencies, with awareness
that this information could be used by governments—members
of the NATO bloc—against the Russian Federation.”

With the exception of the final hearing where the verdict was
announced, all court hearings against Safronov were held be-
hind closed doors, on the grounds that there were classified
documents involved in the case. The prosecution asked for 24
years in prison for the journalist, who pleaded not guilty. Prior to
the court pleadings, Safronov was offered a reduced sentence
of 12 years in a penal colony if he confessed his crime. The
journalist rejected this and protested his innocence in his final
statement, saying that he had never participated in espionage.
“There is not and has never been an element of crime in my
actions,” he said. “l insist on my innocence and demand a full
acquittal”

The trial concluded in September 2022 with Safronov senten-
ced to 22 years in a maximum security prison and a monetary
fine of 500,000 rubles (around $8000).

The civil society community has harshly criticized the crimi-
nal case against Ivan Safronov. The activist center Memorial
(which has since been shut down by Russian authorities)
argued that the case was based on fabricated evidence and
targeted Safronov solely for his journalistic activities. The
international press freedom group the Committee to Protect
Journalists (CPJ) demanded Safronov’s swift release.

Independent experts and journalists have noted that although
the pre-trial investigation took two years, no real evidence
was presented by prosecutors to back the accusations leve-
led against the journalist. All of the information used by Saf-
ronov for publication—information the special forces treated
as state secrets—can be found as open-source information
available in the public domain.

Representatives of rights groups and the journalism commu-
nity also expressed the opinion that the reason for the prose-
cution of Safronov was not “high treason” but his journalistic
work, which was carried out without kowtowing to the Russi-
an authorities or the Ministry of Defense.



CRIMES AGAINST THE STATE; THE STATE AGAINST JOURNALISTS 17

The case against Safronov was designed from the beginning
as a way to intimidate other journalists, according to Vyaches-
lav Bakhmin, the co-chair of the Moscow Helsinki group and
the founder of the Sakharov Center, who said:

“The task of the authorities at the current stage is extremely
simple: by jailing a relatively smaller number of people, they
want to intimidate others. Therefore, a journalist, who in the
mind of the ruling elite, snoops into where they shouldn't be,
can easily get 22 years [in prison). An absurd trial and a mons-
trous sentence. This is done so that others would be reluc-
tant to meddle in matters that supposedly concern only the
government. They are, in a sense, warning journalists: write
about anything you want, but not about this; otherwise things
will end up pretty badly for you.”

The case against Svetlana Prokopyeva: Turning a journa-
list into a ‘terrorist’

On 31 October 2018, teenage anarchist Mikhali Zhlobitsky
blew himself up in the administrative building of Russia’s Fe-
deral Security Services (FSB) in the city of Arkhangelsk, killing
himself and injuring three FSB employees. Authorities dee-
med it a terrorist attack.

After this incident, a criminal investigation was launched
under RFCC Article 205.2, which criminalizes “public justifi-
cation of terrorism,” against Pskov-based journalist Svetlana
Prokopyeva in what became an emblematic case.

The grounds for the accusation against Prokopyeva was her
radio program aired on the Pskov affiliate of Ekho Moskva in
November 2018. In this broadcast, the journalist offered an
analysis of the reasons that might be behind the attack, in
particular expressing her opinion that the government itself
created the conditions that prepared the grounds for this act
of terrorism. She tied Zhlobitsky's action to the sociopolitical
situation in the country, comparing it with the acts carried out
by members of the 19th-century “narodovoltsy” movement
that fought against the Russian Empire. Prokopyeva emphasi-
zed that the absence of political and civil freedoms in Russia
had brought it to the position of an oppressive state. A text
including her comments was also published on the website of
the local information agency Pskov Newsline.

On 11 December 2018, the government media regulator Ros-
komnadzor sent a notification to the publishers of Pskov New-
sline and the Ekho Moskva affiliate warning that Prokopyeva's
comments included signs of justification of terrorism. The
recording and text of her radio program were taken offline,
and both editorial offices had to pay fines of between 150,000
to 200,000 rubles. The radio station cut ties with Prokopyeva
and took her program off the air.

On 6 February 2019, police conducted a six-hour-long raid
in Prokopyeva’s apartment, seizing equipment, her passport
and other documents. On 20 September 2019, the journalist
was charged with justifying terrorism; an international travel
ban was issued and she was banned from publicly disclosing
information about the case.

The Moscow-based 2nd Western District Military Court heard
the trial. The prosecution asked for six years in prison and in-
troduced a four-year ban that would keep her from conducting
journalistic activities. Prokopyeva pleaded not guilty, with her
lawyers insisting that there was no element of crime present
in the case. In July 2020, she was found guilty but sentenced
to pay a 500,000 ruble fine in place of jail time. Her lawyers
with the Mass Media Defense Center still took the case to the
European Court of Human Rights (ECtHR) in late 2021, argu-
ing that the decision violated Article 10 of the European Con-
vention on Human Rights, which protects freedom of speech.
The application remains pending before the ECtHR as of the
publication date of this report.

The case of Vladimir Kara-Murza: Being critical is now
considered treason

In October 2022, accusations of high treason became a new
tool for suppressing the press when such an accusation was
leveled against Russian politician and journalist Vladimir
Kara-Murza over his public criticism of the government. At
the time, Kara-Murza was already in detention following the
launch of criminal cases against him under the war censors-
hip legislation criminalizing “fake news about the army” and
for running an “undesirable organization.” According to Kara-
Murza's lawyer, the charges of high reason are related to three
public statements he made in Lisbon, Washington and Helsin-
ki that criticized the Russian authorities.

4.2. The Cumhuriyet saga in Turkey: When

courts decide editorial policy
by Gokger Tahincioglu - Journalist, T24, Turkey

Speaking about the state of press freedoms in Turkey during a
visit to the United States in 2021, Turkish President Recep Tayyip
Erdodan told the CBS news station: “We do not have problems in
this matter. With regards to freedoms, Turkey is much more free,
incomparable to what you have in all these places.” (By “these
places,” he was referring to the US and European Union member
states.) The same year Erdogan made this bold statement, he
was included in the “press freedom predators” list compiled by
the journalism organization Reporters Without Borders (RSF).
On another RSF list published the same year, Turkey was ranked
153rd among 180 countries regarding press freedom.

Cases in which journalists are accused of terror-related
crimes, espionage or attempting to overthrow the state on the
basis of their reporting are common in Turkey. The evidence
put forth by prosecutors in these cases consists mostly of
news reports or social media posts that objectively fall under
freedom of expression as guaranteed by both Article 26 of
the Turkish Constitution and Article 10 of the European Con-
vention on Human Rights. In 582 trials against journalists, ac-
tivists and academics that were monitored by the Media and
Law Studies Association between June 2018 and September
2022, the basis of 86 percent of the accusations was formed
by journalistic activities, such as publishing news stories, sha-
ring photos and visuals, doing interviews and tweeting.



18 CRIMES AGAINST THE STATE; THE STATE AGAINST JOURNALISTS

Given these facts, the case launched in October 2016 against
one of Turkey’s oldest newspapers, Cumhuriyet, is not surpri-
sing, but it is very telling of the practices used against journa-
lists to link them with terrorist groups without a shred of evi-
dence. The many absurdities in the case are further highlighted
by the troubled history of the newspaper and a convoluted dis-
pute over the leadership of the foundation that manages it.

A symbolic century-old newspaper

Established in 1924 during the early years of the Republic of
Turkey, Cumhuriyet was christened by the country’s founding
leader, Mustafa Kemal Atatlrk. The newspaper’s editorial po-
licy was mostly in keeping with the official views of the fled-
gling republic in its earlier years. In the early 1950s, as Turkey
was transitioning to a multi-party political system, Cumhuri-
yet supported the Democrat Party (DP), which had been es-
tablished in opposition to Atatirk’'s Republican People’s Party
(CHP). But as the DP later slid into antidemocratic practices,
Cumbhuriyet once again realigned its editorial line with the
views of the CHP.

Following the 1960 coup d'état—the first of many to come for
the new republic, which resulted in the hanging of the prime
minister and two of his ministers—Cumbhuriyet tried to positi-
on itself along a progressive center-left line. Many of its repor-
ters and writers were tried and imprisoned in the aftermath
of the 1971 military memorandum and the 1980 coup, both
interventions that strongly targeted the left.

In 1993, the then-family-owned newspaper changed its ow-
nership structure and reorganized as a foundation. During
this time, Cumhuriyet continued publishing along a secular
line, adhering to national values (defined as upholding a dis-
tinctly Turkish identity vis-a-vis the pan-Islamist nature of the
Ottoman Empire) and advocating progress in line with the
principle of populism (defined in the founding ideology of the
republic as a principle that sought to create a society for the
people without a dominant economic class.)

Based on this history, Cumhuriyet has become emblematic of
the Republic of Turkey and its founding principles. The new-
spaper also defined its mission as being the bearer of those
values. This mission, however, has not stood in the way of at-
tacks against the paper and its journalists.

A newspaper that has paid a high price

In the 1990s, two prominent Cumhuriyet writers, journalists
Ugur Mumcu and Ahmet Taner Kiglali, were assassinated in
bomb attacks, reportedly perpetrated by Islamist terror orga-
nizations.

The newspaper was subsequently the target of numerous
raids and judicial investigations that were carried out as part
of an alleged coup plot investigation dubbed Ergenekon.
These events occurred between 2007 and 2013, the years of
intense cooperation between the Justice and Development
Party (AKP) government and its ally-turned-nemesis the Isla-
mist Gilen movement.

In 2015, Cumhuriyet was the recipient of multiple threats
following its decision to republish cartoons from the French
satirical magazine Charlie Hebdo, images whose original pu-
blication had prompted a bloody attack on the Paris office of
that magazine.

Charged with ‘crimes against the constitutional order’

In addition to these outside threats, conflict between the tradi-
tionalist and reformist wings of the Cumhuriyet Foundation’s
management heightened following the death in 2010 of editor
in chief ilhan Selguk, a highly symbolic name for the newspa-
per’'s long-held editorial line. This internal rift became visible
in the newspaper’s editorial policy, and a new board was elec-
ted to run the foundation in 2013.

In 2015, the newspaper appointed journalist Can Dindar as
editor in chief with the support of the reformist members of
the new foundation management, leading to a more liberal
editorial policy. But this period also saw Cumhuriyet dragged
into the heart of nationwide controversy as a result of a news
report it published carrying the bylines of Diindar and the pa-
per's Ankara bureau chief, Erdem Gil.

Following the publication of this story, which alleged that Tur-
key was supplying ammunition to armed groups in Syria via
trucks owned by the National Intelligence Organization (MIT),
Dindar and Gl were arrested. The government accused the
two journalists of espionage and launched a criminal case
against them on charges of “crimes against the constitutional
order.”

In February 2016, Turkey’s Constitutional Court found that the
detention of the journalists amounted to a violation of their
rights, and they were released after 92 days in prison. Dindar
was the target of an armed attack in May 2016 outside the
courthouse, but escaped unscathed. He left Turkey while the
trial was still underway.

Lawsuit against foundation’s management

Controversy over the management make-up of the Cumhu-
riyet Foundation had started prior to the launch of the MIT
case, with the changing of the guard on the board in 2013.
At the time, it was alleged that members of the illiberal wing
of the management had covertly complained to President
Erdogdan’s office about the editorial line of the newspaper, sta-
ting their belief that although Cumhuriyet was in opposition
to the current government of Turkey, it had to maintain a “na-
tional” position. This schism within the board only deepened
after the investigation into Dindar and Gul began.

The 2013 board election was found to have been conducted
in line with legal regulations according to an audit carried out
by inspectors on 15 May 2015. But members of the previous
board still took the foundation to court, accusing the new ma-
nagement of having rigged the vote. An opinion sent to the
court from the Directorate General of Foundations, the go-
vernment body overseeing foundations in Turkey, initially said
the case should be resolved in favor of the newspaper. In spite



CRIMES AGAINST THE STATE; THE STATE AGAINST JOURNALISTS 19

of this, the head of the Directorate General later told a pro-go-
vernment news station that the former board members’ appli-
cation was proper, and called for a redo of the elections. For-
mer members of the board used an online tweet campaign
to accuse the new management of betraying the traditional
editorial line of the newspaper.

The case against Cumhuriyet

As the fight over the soul of the newspaper continued in this
administrative case, the Istanbul Prosecutor’s Office on 31
October 2016 launched an operation against some of the
journalists and board members of the newspaper. They were
charged with “‘committing crimes in the name of the FETO
and PKK terror organizations,” a reference to the outlawed
Kurdistan Workers Party (PKK) and the Fethullahist Terrorist
Organization (FETO), the name used by the Turkish govern-
ment and judiciary to refer to its former allies in the religious
movement led by cleric Fethullah Glen.

Murat Sabuncu, the editor in chief who had just replaced Din-
dar; editorial consultant Kadri Gursel; cartoonist Musa Kart;
Cumhuriyet Foundation board members Onder Gelik, Biilent
Utku and Mustafa Kemal Glngor; readers representative Gu-
ray Oz; columnist Hakan Kara; and literary supplement editor
Turhan Glnay were all arrested as part of this operation.

Akin Atalay, head of the Executive Board of the foundation,
had been abroad when these arrests took place and was ar-
rested upon his return to Turkey.

Cumbhuriyet reporter Ahmet Sik was also detained later in the
process and subsequently placed under arrest pending trial.
Sik had previously been arrested in 2011 during the Ergene-
kon trials, which were conducted by prosecutors loyal to the
Gilen movement; this time, he was facing charges of sprea-
ding propaganda for the Gllen movement.

The final arrest made in the trial was that of Emre iper, the
finance and accounting manager of the newspaper.

News reports and tweets as evidence of crime

An indictment against the accused was finally prepared on 13
April 2017. A total of 19 executives, writers and employees of
Cumhuriyet were facing outrageous charges, looking at pri-
son sentences ranging between 7.5 and 29 years. The eviden-
ce for the accusations included 106 news reports published
in the newspaper and 149 tweets posted by the newspaper’s
account. An additional 17 journalists and newspaper execut-
ives testified as witnesses for the prosecution.

The essence of the accusations in the indictment boiled down
to Cumhuriyet allegedly aligning its editorial policy closely
with a pro-Kurdish and pro-Gulenist line. The proof for this
was none other than the news report by Dindar and Gl sug-
gesting that Turkey's MIiT was arming jihadists in Syria.

The indictment maintained that: “The newspaper in this peri-
od has quite literally become the defender and protector of the

terrorist organizations FETO/PDY, PKK/KCK and DHKP/C,’
with the latter acronym referring to the Revolutionary People’s
Liberation Party/Front.

Other “evidence” that found its way into the indictment as
proof of the newspaper’s “goal to legitimize the actions of
terrorist organizations” includes an interview conducted with
Cemil Bayik, a PKK leader; the news reports about MiT trucks
conveying weapons; and news reports about a Twitter ac-
count with the handle “Fuat Avni” that was leaking information
from the government and was believed to be affiliated with
the Gilen movement.

The prosecutors also claimed that Cumhuriyet journalists’
phone conversations with individuals who had downloaded
an app called BylLock on their phones was evidence of a
crime, even though none of the journalists had ever used this
application and had no way of knowing if one of their contacts
did. Moreover, two phone conversations of Glrsel's, one to
order lunch from a food-delivery service and one with his car
mechanic, were included in the indictment as evidence of a
crime because assistants at both shops had allegedly dow-
nloaded ByLock on their smartphones.

Hearings and release of imprisoned journalists

The first hearing in the trial was held 24 July 2017. Six the
defendants—0z, Kart, Utku, Glingdr, Kara and Giinay—were
released pending continuation of the trial, while the court ru-
led for the other journalists to remain in detention. They too
were eventually released pending trial in April 2018. The case
of former editor-in-chief Dindar—already a defendant in the
ongoing trial regarding his reporting on the MiT-Syria connec-
tion—was separated on the grounds that he was abroad.

Meanwhile, in the lawsuit over the contested composition
of the Cumhuriyet Foundation board, the Supreme Court of
Appeals upheld an earlier court ruling that had called for a
redo of the 2013 board election. In that new vote, carried out
in September 2018, the traditionalist wing was returned to
power, a result widely regarded as judicial intervention at the
behest of President Erdogan.

A strange distinction on allowing appeals to higher courts

On 25 April 2018, the Istanbul 27th High Criminal Court con-
victed all 14 of the Cumhuriyet journalists on charges of mem-
bership in several terrorist organizations or propaganda prai-
sing these varied groups. They received individual sentences
ranging from two years and six months to seven years, 13
months and 15 days.

The ruling also revealed an odd distinction in Turkish legis-
lation when it comes to sentencing. The high court refused
to hear the appeal filed by the Cumhuriyet defendants who
were sentenced to fewer than five years, on the grounds that
the law does not allow them that right. So these journalists
(Onder Gelik, Mustafa Kemal Glingdr, Kadri Giirsel, Emre iper,
Hakan Kara, Musa Kart, Giiray Oz and Biilent Utku) were taken
to prison, while those who were given sentences longer than



20 CRIMES AGAINST THE STATE; THE STATE AGAINST JOURNALISTS

five years (Akin Atalay, Hikmet Cetinkaya, Aydin Engin, Orhan
Ering, Murat Sabuncu and Ahmet Sik) were not, as their case
was still pending a review by the Supreme Court of Appeals.
Under Turkish law, a person is not considered to have been
convicted until all of the appeals processes are exhausted and
the highest court has upheld the sentence.

In 2019, the court’s ruling was sent before the Supreme Court
of Appeals, which found the practice of imprisoning journalists
with sentences below five years to be an improper application
of the law and ruled for their release. In its overall ruling on the
Cumhuriyet case, the 16th Chamber of the Supreme Court of
Appeals overturned the lower court’s decision after reviewing
its substance and ruled for the acquittal of all but one of the
journalists. For Ahmet Sik, the high court demanded a punish-
ment over his tweets and news stories regarding prosecutor
Selim Kiraz, who had been killed by the gunmen who took him
hostage at the Gaglayan Courthouse in Istanbul in 2015.

However, the lower court did not comply with the ruling, and
after the retrial, insisted on its previous sentences for all of
the journalists.

In October 2022 the General Assembly of Criminal Chambers
of the Supreme Court of Appeals overruled the initial decision
a second time, this time due not to its substance but to pro-
cedural errors.

Can Dundar, who has been in exile since his release, was given
a total of 27 years and six months on charges of espionage
and aiding and abetting an armed organization in the MiT
trucks case. He remains a suspect in indictments that were
prepared as part of the Gezi and Cumhuriyet trials.

In November 2020, the European Court of Human Rights
(ECtHR) made its ruling regarding the application that had
been filed by the executives, columnists and employees of
Cumhuriyet over their 2016 arrest. It found that Turkey had
violated their rights and ruled that eight of the defendants be
paid 16,000 euro in compensation.

During the more than six-year-long saga, all of the journalists
who were on trial have had to leave the newspaper. Some
have been left entirely unable to continue their work as jour-
nalists, while others have taken the path of the freelancer or
gone to other independent outlets.

The editorial line of the Cumhuriyet newspaper has meanwhi-
le changed dramatically, with the traditionalist group regai-
ning control over its policy. The trial outcome is highly unusu-
al even for Turkey in that, for the first time, the government
managed to shift the editorial stance of a newspaper through
the court system.

Many independent observers claim that after the changeover on
its board, Cumhuriyet is now playing the role of a “controlled op-
position,” allowing the government to increase pressure on the
few remaining independent media outlets in Turkey by using this
precedent as a tool of intimidation. As a result, it appears the im-
pact of this trial will continue to be influential for years to come.



5. Insulting the gods

5.1. ‘Big shots’ versus journalists in Russia
by Roman Zholud & Anna Romashchenko, Journalists,
Mass Media Defence Centre- Russia

In its rulings, the European Court of Human Rights has repea-
tedly emphasized that politicians, public officials, deputies
and other public figures must be more tolerant than an ave-
rage citizen of criticism by the media. Since the statements
and actions of public figures have an influence on society,
society should have the opportunity to critically assess the-
se figures. This principle, however, does not work in places
where freedom of expression is not upheld as a value. To the
contrary, in societies where free speech isn't valued, the “big
shots” have even more of a chance to pressure media outlets
and journalists, including through the court system, as seen in
the following examples.

Yevgeny Prigozhin: Putin’s chef in the kitchen of war

The chairman and owner of the Russian company Concorde,
Yevgeny Prigozhin is a trusted confidante of President Vladi-
mir Putin. He was placed on the US sanctions list in 2016 and
under EU and UK sanctions in 2020. In Russia, though, Prigoz-
hin actively files lawsuits against journalists and publications
whose statements, in his opinion, offend his “honor and dig-
nity.” To date, he has filed libel cases against such outlets as
Ekho Moskvy, Meduza, The Insider, Sobesednik and others.

On 18 July 2020, during an online program broadcast on ra-
dio Ekho Moskvy, the station’s editor in chief Aleksey Vene-
diktov stated that Prigozhin is the head of CHVK Vagner, a
paramilitary group in Russia whose legal status is vague. The
businessman was outraged and filed a defamation lawsuit
against Venediktov and Vitaly Ruvinski, the radio channel's
website editor, to protect his “honor, integrity and business
reputation.” He demanded that the court force the defendants
to publish a correction and take the claim off their website,
and asked the court to impose an 200,000 ruble fine and an
additional fine of 30,000 rubles per every day the defendants
refused to comply.

Prigozhin had previously pressed charges against Ekho Mosk-
vy in 2021 over remarks referring to the business tycoon as a
“murderer” and a “criminal,” made by journalist Vktor Shende-
rovich during the program Special Opinion. The court ordered
the station to delete the controversial information and also
ordered compensation for emotional damages to be paid to
Prigozhin, in the amount of 100,000 rubles from Shendero-
vich and T million rubles from Ekho Moskvy.

Prigozhin also took journalist Maxim Shevchenko to court se-
veral times, in one case over an article he wrote that was pu-
blished on the website of Sobesednik and included the phrase
‘reputation of a person [referring to Prigozhin] with two con-
victions: first for theft, and second for soliciting minors into
prostitution.” The court ruled in favor of Prigozhin, ordering the

INSULTING THE GODS 21

defendants to publish a correction and pay the businessman a
total of 300,000 rubles as compensation for emotional dama-
ges. (Of this sum, 150,000 rubles would be paid by Shevchenko
and the other half by the publisher, Sobesednik Media.)

In 2022, Prigozhin announced that his lawyers were pursuing
charges against Novaya Gazeta and filing a lawsuit to protect
his “honor, dignity and business reputation” after the newspa-
per printed content about the businessman that his compa-
ny's lawyers found to be inaccurate. In addition, Prigozhin
asked his lawyers to “work on shutting down” the newspaper
and “investigate activities of the publication’s editor in chief
Dmitry Muratov.” Later, Priogzhin claimed that the Nobel Pea-
ce Prize had been given to Muratov in 2021 because the jour-
nalist was an “agent of the war against Russia.”

In February 2022, Prigozhin filed a lawsuit against Bellingcat
over the reporting its team of investigative journalists had done
about the businessman'’s links to the paramilitary group CHVK
Vagner. The case was taken not only to a Moscow court, but
also to a British court. The court in Britain refused to pursue the
case, and lawyers in the UK rejected working for Prigozhin for
fear that it might harm their reputation. However, the Moscow
court accepted the case and ordered the defendants to remove
the article and publish a correction refuting their claim.

It is worth noting that most of the cases launched by Prigoz-
hin against journalists are related to reports on his alleged
links to CHVK Vagner. Courts have found this claim to be false
and discrediting. However, in 2022, a video was posted online
showing Prigozhin actively recruiting prison inmates to join
the war against Ukraine. In September 2022, he admitted to
being the founder of a group in 2014 that later came to be cal-
led CHVK Vagner. This was published on his company Con-
corde’s page on the VKontakte social network.

Dmitry Rogozin: Suing over ‘cosmic failures’

The former head of Russia's space agency, Roscosmos, Dmi-
try Rogozin also actively exercises his right to protect his “ho-
nor, dignity and business reputation” by filing lawsuits against
various independent media outlets. One of the most high-pro-
file cases in this regard was a case he launched against se-
veral outlets that criticized his work as head of Roscosmos.

On 1 October 2018, Novye Izvestiya published an article titled
“Gravity: Why Russia lost its leadership in space” that offered
expert views on the problems faced by Russia’s space pro-
gram. Later, other publications based on this article appeared
on the websites Newstracker, The Moscow Post and Argu-
menty Nedeli with unflattering story titles.

Following the appearance of these reports, Rogozin filed a
lawsuit against the owners of three media outlets that pu-
blished materials based on Novye Izvestiya’s original story to
ensure the protection of his “honor, dignity and business repu-



22 INSULTING THE GODS

tation.” He demanded the court declare as discrediting some
of the phrases used in these articles—such as “the undertaker
of Russian space exploration” and “the politician that causes
damage’—and order the defendants to remove the articles,
publish corrections and pay Rogozin 100,000 rubles each in
compensation for emotional damages. The regional court of
Moscow granted these claims partially. The defendants were
ordered to take off the offending material from their websites,
publish corrections and pay 70,000 rubles each in compensa-
tion, a bit below the amount demanded by Rogozin.

Dmitry Sablin: A parliamentary deputy blocks access to a
website

Another politician who has been frequently litigious against
journalists is Dmitry Sablin, a member of the State Duma. In
one case he succeeded in having the defendant’s website
temporary blocked.

In 2020, the Vidnovsky City Court of the Moscow Region he-
ard Sablin's claims against a publication named Readovka
that he said had damaged his “honor, dignity and business
reputation” in an article covering the situation of the Sovkhoz
Imeni Lenina company, which manages farms that produce
dairy products and fruits. The article asserted that half of the
company’s stocks were given to Sablin via the spouse of the
former presidential candidate Pavel Grudinin. Sablin asked
that the court find these statements in the article to be false
and an act of defamation. Additionally, he demanded their re-
moval from the publication.

On 17 March 2020, the court ordered to block access to the
website of the publication as an interim measure. The publi-
cation refused to remove the article on Sablin from its website
and was fined 50,000 rubles by the court. The fine was paid
by the editorial team, and later, as ordered by the court, the
article was taken off and a correction published.

In 2021, Sablin again launched a defamation case against Rea-
dovka. This time, he said an article about a yacht which sup-
posedly belonged to him was false and defaming of his repu-
tation. In July 2021, that paper’s editorial staff received a court
order to block access to its website based on Sablin’s claim.
On 30 August of that year, it became known that Roskomnad-
zor had added the source material into the database of blocked
websites on the basis of an order issued by the Directorate of
the Federal Bailiff Service of Russia for the Moscow region.
It turned out later that the court had not canceled the interim
measure after it heard the case. The access ban on Readovka's
website was lifted only in September 2021, after seven articles
about Sablin were taken off the site, even though no court ru-
ling had been made about any of those instances.

5.2. '‘Big shots’ versus journalists in Turkey-
by Gokger Tahincioglu - Journalist, T24, Turkey

People in positions of power have always used the law to si-
lence journalists, often making accusations of libel, defama-
tion or insult to suppress allegations of corruption, bribery or

inappropriate relations. In Turkey, though, defamation cases
initiated by all other politicians, as well as businessmen, depu-
ties or bureaucrats, have become significantly overshadowed
by the thousands of claims filed by President Recep Tayyip
Erdogan'’s lawyers.

Article 125 of the Turkish Criminal Code (TCK) criminalizes
defamation, describing it as “acting with the intention to harm
the honor, reputation or dignity of another person,” and ma-
king it punishable by three months to two years in prison, or
a fine. If the crime is committed against a public official, the
sentence is increased. However, in practice, offenders of this
type are generally never put behind bars.

Insulting the president

However, a special place is reserved in the judiciary for those
who dare to “insult the president,” something covered under a
separate article in Article 299 of the TCK. Insulting the presi-
dent stipulates a prison term of one to four years. Generally, it
is extremely rare to detain suspects in cases where the crime
is punishable by such a short sentence. But when it comes to
presidential insults, the offenders receive special treatment—
including police raids, detention and arrest.

Ina TV interview that Erdogan gave to CBS journalist Mar-
garet Brennan in 2021 during a visit to the US as part of a
UN summit, the Turkish president seemed to be shocked
when asked about the insult cases being conducted in his
name. In response to Brennan's question about claims
that 100,000 Turkish citizens were being investigated for
insulting him, he replied as if in complete disbelief, “Do
you believe these?” Saying he didn't trust the international
organizations that reported these figures, Erdodan told
Brennan that she was being “deceived.” “Are you looking
at the source of these allegations? Are you researching
these claims?” he asked, adding that in order for him to
believe that a claim is credible, it should come from Tur-
key’s own organizations.

Statistics released by Erdodan’s Justice Ministry, however,
suggest that the claims have merit. According to the Minis-
try's 2020 Statistics of Justice report, 31,297 investigations
into presidential insults were launched under Article 299 in
2020 alone. Of this total, 9,166 cases were dropped, while
7,790 resulted in a public lawsuit against the suspects.

At the time of the CBS interview, the number of presidential-
insult inquiries launched since Erdogan’s election in 2014 had
exceeded 160,000. More than 35,000 of these investigations
had turned into court cases, in which 38,000 people were put
on trial. At the end of these trials, 12,881 of the suspects were
found guilty.

Prior to Erdodan’s election to the presidency, Article 299 was
not on the public agenda. Previously, a total of 848 presiden-
tial-insult cases were filed during the term of President Ab-
dullah Gul; 163 during Ahmet Necdet Sezer’s term and 158
during Stleyman Demirel's term. Each of these presidents
served in the office for seven years.



A social media ‘insult’ case goes to European court

A rising number of these presidential-insult rulings are being
taken to the European Court of Human Rights (ECtHR),
among them the case of Vedat Sorli, a citizen who was ar-
rested due to a cartoon and a photo he posted on his Face-
book. Sorli was detained and kept in prison for two months
and two days during his trial, in which he stood accused of
insulting President Erdodan. In the end, he was convicted
and sentenced to 11 months and 20 days in prison, a senten-
ce which was deferred—meaning that it was postponed for
five years, after which it would be lifted completely unless
Sorli committed another crime during that period. Because
of this deferral, the Constitutional Court rejected Sorli>s ap-
peal, finding it inadmissible.

Sorli next took his case to the ECtHR, which found no justifi-
cation for his detention and pre-trial arrest, or for the imposi-
tion of a criminal sanction. The court also found the criminal
proceedings against Sorli to be “incompatible with freedom of
expression” as it had had a chilling effect. It further said that
Turkey’s law on insulting the president affords the head of state
a privileged status regarding the information and opinions con-
veyed about them; it called for the law to be changed to ensu-
re people have the freedom to hold opinions and impart ideas
without interference by the authorities in order to put an end to
violations such as the one it found in Sorli>s case.

The court also ruled for the applicant to be paid €7,500 in
compensation by the Turkish state.

Though Sorli did receive this compensation, Turkey did not take
any steps to amend the presidential-insult legislation in line
with the ECtHR ruling. This indicates that the ECtHR will con-
tinue to find the state guilty whenever future cases concerning
presidential insult in Turkey are brought before it. It also means
that the issue will likely come to the agenda of the Council of
Europe’s Committee of Ministers in the future in order to poten-
tially pressure Turkey into making legislative changes.

Currently, TCK Article 299 on insulting the president has
a tremendous effect on journalists. Some very influenti-
al journalists (such as Mustafa Hos, Ahmet Sever, Engin
Korkmaz, Mustafa Sonmez, Oktay Candemir, Cem Simsek,
Erk Acarer, Necla Demir, Ali Ergin Demirhan, Hasan Ce-
mal, Sedef Kabas, Hisnid Mahalli, Kazim Kizil and Ozan
Kaplanoglu) have been tried on charges of insulting the pre-
sident. Of these, Kabasg, Mahalli, Kizil and Kaplanoglu were
kept in detention in the pre-trial phase of the investigation.
Many of the trials against journalists ended in convictions
handed down by Turkish courts.

Between August 2014, when ErdoJan was elected president,
and January 2022, at least 70 journalists were sentenced to
prison, or to deferred prison sentences and monetary fines on
charges of insulting the president.

Opposition deputies and civil society representatives claim
that police officers specialized in information technologies
and special service groups bankrolled by the government

INSULTING THE GODS 23

spend countless hours and hundreds of thousands of lira in
tax money to scan social media platforms for evidence of an
insult against the president.

Insulting other ‘big shots’

In addition, many journalists in Turkey have been tried on char-
ges of “insulting a civil servant” under Article 125. Opposition
politicians have also been targeted in the courts with this law.

Istanbul Mayor Ekrem imamoglu, often mentioned as a pos-
sible presidential challenger to Erdodan, was sentenced 14
December 2022 to two years, seven months and 15 days in
prison for having insulted public officials. The charge stems
from his criticism of the Higher Election Board after it annul-
led a local election result in 2019 that had placed imamoglu
in the mayoral post. If the ruling is upheld when imamoglu ap-
peals, he may be stripped of his post and barred from running
for political office for the duration of his sentence.

Unlike in the presidential-insult cases, pre-trial detention is not
practiced in cases of “insulting a public official.”

Calls for repeal of Article 299

Journalists and free-speech advocates in Turkey have long
called for the repeal of Article 299. Even before the ECtHR ru-
ling in the Sorli case, the Venice Commission, the legal adviso-
ry body of the Council of Europe, noted in an 2016 resolution
“the excessive and growing use of this article” in Turkey and
recommended that “the only solution to avoid further violati-
ons of the freedom of expression is to completely repeal this
Article and to ensure that application of the general provision
on insult is consistent with these criteria.”

Turkish authorities claim that many similar pieces of legisla-
tion exist in “Europe,” although an examination of insult legis-
lation in EU countries refutes this claim. In the cases of count-
ries in the region which have similar laws in place, the relevant
article is never actively used in practice.

With presidential and parliamentary elections scheduled for
as-yet-uncertain date in 20283, all factions in Turkey have prio-
ritized the run-up to the vote, pushing discussions on Article
299 to the background. Still, the democratic demand to repeal
this article is very clear and whoever comes to power in the
future should make it a thing of the past.



24 JUDICIAL HARASSMENT OF JOURNALISTS REPORTING ON CORRUPTION

6. Judicial harassment of journalists
reporting on corruption

6.1. Fabrication of evidence against journa-
lists writing about corruption in Russia-
by Roman Zholud & Anna Romashchenko, Journalists,
Mass Media Defence Centre, Russia

Early in the morning of T November 2017, police came to the
door of the apartment of Igor Rudnikov, editor in chief of the
Kaliningrad-based newspaper Novye Kolesa, and took him
away for questioning without even giving him time to get dres-
sed. The police accused the journalist of extorting a $50,000
bribe from Investigative Committee General Viktor Ledenev.

According to Rudnikov, the prosecutor-general himself had
contacted him and offered him help in obtaining a file with
documents about an attack on the journalist that took place
in 2016.

But the prosecutors who worked under Ledenev had a diffe-
rent story. According to them, Rudnikov had extorted $50,000
from the prosecutor-general by promising not to publish com-
promising material about him.

Articles about Ledenev had previously appeared in Novye
Kolesa, including reports on an expensive mansion owned by
the prosecutor-general. Rudnikov and his colleagues claim
that these articles were the cause of the fabricated charges
against the editor.

Though the prosecution presented no direct evidence of ex-
tortion, this did not stop them from having the journalist ar-
rested and placed him in pre-trial detention, where he would
spend one year and 7.5 months. The prosecutors for the state
asked for 10 years’ imprisonment for the journalist.

Rudnikov’s trial came to the attention not only of rights groups
in Russia, but also those abroad. Organizations such as Re-
porters Without Borders (RSF) and Memorial issued state-
ments in his defense, declaring him a political prisoner. It is
possible that this outside pressure had an influence on the
court. It is also very likely that the trial being heard not in Ka-
liningrad, but in Saint Petersburg, where the prosecutor-ge-
neral didn't have any influence, also played a role.

In any event, the court ruled 17 July 2019 that the journalist’s
actions did not show any indication of extortion. The accu-
sations were changed to the much lesser crime of “arbitra-
riness” (criminalized in Article 330 of the Criminal Code, this
has a broad definition of being any “action contrary to the or-
der presented by a law or any other normative legal act). The
time Rudnikov had already spent in detention was counted as
the sentence for his conviction and he was released directly
from the courtroom. Ledenev attempted to appeal the ruling,
but the appeals court rejected his petition.

The Rudnikov case is a rarity for Russian justice. The courts
almost always rule with the prosecution and the state’s indict-
ment. Nevertheless, this is not a story about the triumph of
the law. It is one about how a journalist from an independent
media outlet, working on anti-corruption investigations, could
be persecuted under a false accusation and kept in detention
for more than 1.5 years.

Another case about fabricated accusations leveled against
journalists, and arguably the most telling one, is the case
against Ivan Golunov, the Moscow correspondent of Meduza.

On 6 June 2019, criminal investigation officers stopped Golu-
nov as he was leaving his house, searched him and said they
found illegal drugs on his person. Similarly, illegal narcotics
were also “located” during a search of the journalist’s apart-
ment by police. The next day, the police launched a criminal
case against the journalist on charges of selling illegal drugs.
Golunov was arrested.

Prosecutors accused Golunov of drug-dealing in Moscow
night clubs. The journalist said that bags with illegal drugs
were planted during the searches. His colleagues also main-
tained that Golunov had never been involved with drugs, and
that the criminal case was based on fabricated evidence.

The persecution of Golunov attracted wide public attention.
Not only the country’s independent media, public figures and
human-rights activists spoke in his defense, but also some re-
presentatives of pro-government Russian publications, inclu-
ding the editor in chief of RT, Margarita Simonyan. The motto
“I/we are Golunov” went viral on social media.

The scandal also drew attention from the authorities. Despite
the critical position of Meduza, the publication where Golunov
worked, the case didn’t have much in the way of political over-
tones. Police had previously been accused of planting drugs
during their operations, but the victims of such framing were
usually ordinary citizens, often people from marginalized seg-
ments of society. This time, a journalist from a well-known
publication was the victim, and top-ranking officials at the
Ministry of Interior, under pressure from the public backlash,
decided to sort out the situation.

The case was dropped less than a week later, on 11 June, and
the journalist released from custody. On 21 June, the Minis-
try of Interior announced that the police officers who detai-
ned Golunov and searched his apartment were found to have
committed a number of violations. Officers involved in the
case were brought before a court and convicted of falsifica-
tion of evidence and drug trafficking.

Golunov himself believes that the case against him was orde-
red by Moscow officials associated with the funeral industry,



JUDICIAL HARASSMENT OF JOURNALISTS REPORTING ON CORRUPTION 25

where the journalist was investigating corruption schemes.

Unfortunately, his case did not indicate the beginning of a
new trend toward the protection of journalists in Russia. It
remained an exception, and its fair outcome seems to have
been possible due to a perhaps unique combination of rea-
sons. First of all, the case had no political overtones, but
also attracted a great deal of public attention. Secondly, the
“clients” behind the case—whoever they might have been—
were clearly not very influential in the system of the Russi-
an ruling elite. These factors allowed the state to showcase
a positive story of a just investigation, where the authorities
listened to the voice of the public, freed the innocent and
punished the guilty.

By contrast, neither the public outcry nor the friendly support
of the media helped the former Kommersant journalist Ivan
Safronov: he was sentenced to 22 years on clearly trumped-
up espionage charges.

What happens most often is that defendants in corruption
trials themselves petition courts seeking to launch counter-
lawsuits against the media outlets and journalists that repor-
ted on their alleged wrongdoings. One of the most prominent
actors among those targeting the independent media in this
way is the state-controlled oil firm Rosneft, headed by devo-
ted Putin supporter Igor Sechin. The company regularly takes
to court not only Russian, but also international media, as the
following few examples show:

In 2017, Rinat Sagdiev, a journalist working for the Vedomosti
newspaper, said he had received anonymous threats linked to
an investigative report he was working on about Rosneft’s all-
eged misuse of multiple billions of dollars in its expenditures.
The company officially denied any involvement in the threats.

In 2019, Rosneft applied to law enforcement agencies in or-
der to suppress the “illegal” activities of the international news
agency Reuters in Russia in response to an investigative re-
port that had revealed a scheme developed by Rosneft to
circumvent US sanctions through Venezuela. The company
sought to ban Reuters in Russia, but failed to have this wish
instituted.

In 2020, the oil company filed a lawsuit against RBK over the
news website’'s coverage of its assets in Venezuela. Later,
Rosneft withdrew its accusations.

In the summer of 2021, Rosneft filed a 500-million-ruble law-
suit against the media outlet Sobesednik and journalist Oleg
Roldugin over an investigative piece titled “They closed 'Lun-
naya Polyana’ for Putin.” The article talked about the develop-
ment of a personal resort worth 50 billion rubles for the Rus-
sian president. The court found the reporting challenged by
Rosneft to be false, but rejected the company’s demands for
compensation for damages.

Also during 2021, Rosneft took the outlets Bloomberg, PBEK,
Dozhd and Ekho Moskvy to court over their reports about its
activities.

In June 2022, the company filed a lawsuit against Forbes Me-
dia over a report about the possible transfer of money by Ros-
neft from the rainy-day welfare fund of Russia for an invest-
ment in the project Vostok Qil. At the time of writing, the court
case is ongoing. However, there is little doubt that the Russian
court will rule in favor of the state-owned oil company.

6.2. Threat of financial ruin for journalists
writing about corruption in Turkey
by Asuman Aranca - Journalist, T24, Turkey

Lawsuits over corruption investigations or financial news
have increasingly become among the instruments used to
crack down on journalists in Turkey. In dozens of such cases,
journalists critical of the government face having to pay large
amounts of compensation to lawsuit filers over insult, libel or
slander allegations for their reports on monetary dealings of
the family or close relatives of President Recep Tayyip Erdogan
or members of business circles close to the president.

As more journalists face financial ruin for this kind of cover-
age, they become increasingly reluctant to continue reporting
on corruption and holding those in power accountable.

The world’s one and only ‘Paradise Papers’ conviction

One case where a large amount of monetary compensation
was sought against a journalist was the case of Pelin Unker,
one of the 382 journalists who are part of the International Re-
search Council (ICIJ), which collaborated to analyze 13.4 mil-
lion pages of company and offshore account information, a
body of material collectively known as the “Paradise Papers.”
Reports about the Paradise Papers were published by 96 out-
lets that worked collaboratively on the documents, including
Unker's articles that Cumhuriyet ran for six consecutive days
starting 5 November 2017.

Among the businesspeople whose offshore assets were
found in the Paradise Papers were Erkam and Bilent Yildirim,
sons of former Prime Minister Binali Yildirrm, who was Par-
liament Speaker at the time the account information was
published. The Yildinm brothers initiated libel and insult ca-
ses against Unker and Cumhuriyet, and secured a decision
through the courts to block access to the news report. The
brothers also filed a 500,000 TL libel case against Orhan Er-
ing, who was the president of the Cumhuriyet Foundation at
the time. At the end of the trial, Unker was sentenced to one
year, one month and 15 days in prison and was ordered to pay
8,660 TL. She and Ering were also ordered to pay a compen-
sation of 30,000 TL to the plaintiffs on charges of “defamation
of character,” a decision a higher court later overturned.

Other relatives of Erdogan who were mentioned in the Pa-
radise Papers also took Unker to court. Serhat Albayrak, the
brother of Erdogan’s son-in-law and former finance minister
Berat Albayrak, had opened off-shore companies when the
Albayrak brothers were both in executive posts at Calik Hol-
ding. After a similar process of banning access to the reports,



26 JUDICIAL HARASSMENT OF JOURNALISTS REPORTING ON CORRUPTION

the Albayraks took Unker and Cumhuriyet to court demanding
100,000 TL in compensation for “defamation through the
press.” The court dropped the case on the grounds that the
statute of limitations had passed.

Of all the journalists around the world involved in reporting on
the Paradise Papers documents, Unker remains the only one
to have faced a court case for it.

Price of reporting on government corruption

Cigdem Toker is a financial journalist whose work focuses on
public tenders and government-financed projects. The cases
against her stand out from others mostly in terms of the enor-
mity of the compensation amount sought.

Since 2014, Toker has been targeted by a number of trials
where the plaintiffs sought millions of lira in compensation
from her based on her journalism. In an article published 29
September 2014, she criticized the sale of a land plot desig-
nated as an earthquake evacuation area to a company owned
by the son-in-law of Kadir Topbas, who was at the time the
mayor of Istanbul. In this article, Toker also noted that zoning
laws had been changed after the sale to allow construction
in the area. Topbas's son-in-law demanded 1,000,000 TL in
compensation from Toker, which amounted to $317,000 at
the time. She was acquitted in the criminal case and the com-
pensation demand was dropped.

On 28 January 2019, S6zcu published Toker’s news story on
the staggering amounts of public funds paid from the Istan-
bul Municipality budget to five AKP-supported foundations:
the Ensar Foundation, the Turkey Youth and Service to Edu-
cation Foundation (TURGEV), the Turkey Youth Foundation
(TUGVA), the Turkey Technology Team Foundation (T3) and
the Archery Foundation. The latter has Erdogan’s son Bilal
Erdodan, an archery enthusiast, on its board of trustees, while
the founders and executives of some of the other foundations
also include Erdogan family members. In total, the five foun-
dations were given about 200 million TL from the municipal
budget, according to Toker's report. She was eventually orde-
red to pay 30,000 TL in compensation to the T3 Foundation.

Other lawsuits filed against Toker to date include a criminal
case filed by Agrobay Greenhouse for 1.5 million TL, a lawsuit
by Senbay Mining Inc. for 1.5 million TL, a lawsuit by PTT for
50,000 TL and a lawsuit by T3 Foundation for 80,000 TL.

Sued by businessmen and foundations

Another case seeking to pressure journalists by forcing them
into financial ruin is the trial against S6zci columnist Yilmaz
Ozdil over his 14 April 2022 article titled “Announcing my
candidate whose win is guaranteed.” The article concerned
Cengiz Holding, one of five corporations that perpetually win
multi-million-lira state tenders opened under the AKP govern-
ment. For this reporting, Ozdil faces an ongoing defamation
case in which Cengiz Holding founder and CEO Mehmet Cen-
giz has demanded 1 million TL from the journalist in compen-
sation for emotional damages.

Cengiz’s rise to power and wealth under the AKP government
has been the subject of many articles; the litigious Turkish
businessman is perhaps best known for his curse-laden
speech regarding suspicious financial dealings in an illegally
obtained voice record that was publicly released in 2013. In
a trial against journalist Hazal Ocak, formerly of Cumhuriyet
newspaper, Cengiz again sought 1 million TL in emotional
damages, this time over her news report, “Luxury backhouse
with a view of the Bosphorus.” The article reported on ongo-
ing illegal construction of a mansion on a prized plot of land
inside the Hiseyin Avni Pasa Grove, located along the Bos-
phorus, that had been bought by Cengiz. In this case, the 14th
Civil Court of First Instance rejected Cengiz's compensation
demand.

In addition to businessmen, foundations and associations
founded by cronies of the AKP government regularly take
journalists to course. Cumhuriyet correspondent Mehmet
Kizmaz faced a defamation case for a 23 October 2021 news
report on the monetary dealings of pro-government and reli-
gious-minded foundations Ensar, Turkish Youth and Educa-
tion Service Foundation (TURGEV) and Turkish Youth Foun-
dation (TUGVA), which all have been recipients of hundreds of
government and municipal tenders and donations. Kizmaz's
news report included statements in which Salih Altun, the for-
mer deputy governor of Bitlis province, shared warnings ab-
out some of the foundations close to the government.

As a result, access to the online version of Kizmaz's news re-
port, entitled “Ensar, TURGEV and TUGVA are just like a paral-
lel terrorist organization,” was swiftly blocked.

TUGVA, one of the associations mentioned in the news re-
port, filed a complaint against Kizmaz and Cumhuriyet, see-
king 50,000 TL in non-material damages. At the end of the
trial, the court ruled for the journalist and the newspaper to
pay 15,000 TL in compensation to TUGVA.

Ruling against BirGiin among highest compensation
rulings

One of the highest compensation payments to be ordered by
a court came in a case launched against ismail Ari, a corre-
spondent of BirGin newspaper. Ari reported that the Scienti-
fic and Technological Research Council of Turkey (TUBITAK)
had spent 7.6 million TL on a tech festival organized by the T3
Foundation, which is managed by President Erdogan’s son-
in-law Selcuk Bayraktar and his brother Haluk Bayraktar. The
Bayraktar brothers sued Ari and Cumhuriyet after the news
report was published, seeking 250,000 TL in compensation.
The court ruled that they should pay 200,000 TL, one of the
highest compensation demands in the history of Turkey’s
press trials.

These lawsuits are only a few among many demanding astro-
nomical amounts in compensation from journalists reporting
on financial dealings involving public funds and cronies of the
government. As inflation has skyrocketed in Turkey in recent
years, it is impossible for a journalist to shoulder such a com-
pensation ruling on wages that are generally barely above mi-



JUDICIAL HARASSMENT OF JOURNALISTS REPORTING ON CORRUPTION 27

nimum wage. Such cases cause financial trouble not only for
journalists but also the outlets that employ them.

In almost all of these cases, the plaintiffs also seek compen-
sation from the executives of the outlet that broadcast or pu-
blished the story that is the subject of the trial. Overwhelmed
by such financial threats from the judiciary, media outlets
often have to face tough decisions including downsizing, cut-
ting down the number of pages published or even completely
going out of business. Although they may not be as dange-
rous as imprisonment or criminal cases against journalists
in terms of their gravity, these lawsuits still constitute a very
serious threat against press freedom.



28 LIST OF ABBREVIATIONS

List of Abbreviations

NMG
ORT
RT
AKP
TMSF
MHP

RTUK

CAO
CCRF
MLSA

HSK

FSB

BTK

PKK

National Media Group

National Russian Broadcasting Television
Russia Today

Justice and Development Party

Saving Deposits Insurance Fund
Nationalist Movement Party

Supreme Board of Radio and
Television - Turkey

Code of Administrative Offenses — Russia
Criminal Code - Russia
Media and Law Studies Association

Council of Judges and Prosecutors —
Turkey

Federal Security Services

Information Technology and
Communications Council

Kurdistan Workers Party

PYD
TSK
TCK
MA
CPJ
ECtHR
RSF
DP
CHP
MIT
FETO
IclJ

TUORGEV

TUGVA

TUBITAK

Democratic Union Party

Turkish Armed Forces

Turkish Criminal Code
Mesopotamia News Agency
Committee to Protect Journalists
European Court of Human Rights
Reporters Without Borders
Democrat Party

Republican People’s Party
National Intelligence Organization — Turkey
Fethullahist Terrorist Organization
International Research Council

Turkish Youth and Education
Service Foundation

Turkish Youth Foundation

Scientific and Technological Research
Council of Turkey



Bi0-118YI1914




